Tiktok-trendien vaikutus kosmetiikasta kiinnostuneiden ostokäyttäytymiseen
Vesala, Venla (2025)
Vesala, Venla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247512
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sitä, miten Tiktok-trendit vaikuttavat kosmetiikasta kiinnostuneiden ostokäyttäytymiseen. Taustalla on omakohtainen mielenkiinto asiaa kohtaan, sekä kokemus Tiktokin vaikutuksesta siihen, miten itse käytän rahaa.
Teoreettiseen viitekehykseen kuuluu Tiktok sosiaalisen median alustana, kuluttajakäyttäytyminen sekä erilaiset markkinointiviestinnän keinot, kuten esimerkiksi AIDA-malli. Keskeisiä käsitteitä tutkimukselle on esimerkiksi Tiktok, trendit, kommentit, tykkäykset ja ostokäyttäytyminen. Tutkimusmenetelmänä toimi kysely, jonka lähetin Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Tutkimusaineistona toimi ajankohtaiset artikkelit, kirjat ja tutkimukset aiheesta.
Tutkimuksen keskeisimpänä havaintona on se, että Tiktok vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Suurin osa vastaajista oli tehnyt ostopäätöksiä pelkästään Tiktokin perusteella. Heitä kiinnosti esimerkiksi vaikuttaja, tuotteen ominaisuudet, videon kommentit ja tykkäykset sekä tuotteen hinta. Kuitenkin kuluttajat harkitsivat tuotteitaan paljon, eikä ostopäätökset olleet täysin impulsiivisia, sillä taustalla piili kuitenkin todellinen tarve tuotteelle, mutta myös kuitenkin Tiktokin perusteella syntynyt kokeilunhaluisuus.
Teoreettiseen viitekehykseen kuuluu Tiktok sosiaalisen median alustana, kuluttajakäyttäytyminen sekä erilaiset markkinointiviestinnän keinot, kuten esimerkiksi AIDA-malli. Keskeisiä käsitteitä tutkimukselle on esimerkiksi Tiktok, trendit, kommentit, tykkäykset ja ostokäyttäytyminen. Tutkimusmenetelmänä toimi kysely, jonka lähetin Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Tutkimusaineistona toimi ajankohtaiset artikkelit, kirjat ja tutkimukset aiheesta.
Tutkimuksen keskeisimpänä havaintona on se, että Tiktok vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Suurin osa vastaajista oli tehnyt ostopäätöksiä pelkästään Tiktokin perusteella. Heitä kiinnosti esimerkiksi vaikuttaja, tuotteen ominaisuudet, videon kommentit ja tykkäykset sekä tuotteen hinta. Kuitenkin kuluttajat harkitsivat tuotteitaan paljon, eikä ostopäätökset olleet täysin impulsiivisia, sillä taustalla piili kuitenkin todellinen tarve tuotteelle, mutta myös kuitenkin Tiktokin perusteella syntynyt kokeilunhaluisuus.