Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakasnäkökulma sähköisten palveluiden kehittämistarpeista suun terveydenhuollossa

Yusupova, Negina; Pahkajärvi, Mari; Puustinen, Jonna (2025)

Avaa tiedosto
Yusupova­­_Puustinen_Pahkajarvi.pdf (645.6Kt)
Lataukset: 


Yusupova, Negina
Pahkajärvi, Mari
Puustinen, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247559
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee asiakasnäkökulmaa sähköisten palveluiden kehittämistarpeista suun terveydenhuollossa Kainuun hyvinvointialueella. Sähköisten palveluiden kehittäminen on osa laajempaa terveydenhuollon digitalisaatiota, jolla pyritään parantamaan palveluiden saatavuutta, tehokkuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Suun terveydenhuollossa sähköisten palveluiden merkitys on kasvanut erityisesti ajanvarauksen, etäpalveluiden ja potilastiedon saatavuuden osalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten asiakkaat kokevat nykyiset sähköiset palvelut ja millaisia kehitystarpeita niihin liittyy. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, kuinka sähköiset ratkaisut voivat parantaa asiakaskokemusta ja tukea suun terveydenhuollon palveluiden saavutettavuutta eri asiakasryhmille. Lisäksi työssä tarkasteltiin sähköisten terveyspalveluiden kehittämiseen liittyvää lainsäädäntöä, kuten sähköisten palveluiden tarjoamisesta annettua lakia (306/2019) sekä tietosuojasäädöksiä.

Opinnäytetyö toteutettiin määrällisen tutkimuksena, ja aineisto kerättiin asiakaskyselyllä. Kyselyssä hyödynnettiin sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä, jotta saatiin kattava kuva asiakkaiden kokemuksista, yleisimmin kohdatuista haasteista ja heidän toiveistansa ja tarpeista sähköisten palveluiden kehittämiseksi

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa hyödyllistä tietoa Kainuun hyvinvointialueelle sähköisten palveluiden kehittämisen tueksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää palveluiden suunnittelussa ja asiakaslähtöisen käyttökokemuksen parantamisessa, erityisesti alueen erityispiirteet huomioiden.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiakkaat kokivat sähköiset palvelut hyödyllisiksi, mutta niiden käytössä esiintyi haasteita, kuten palveluiden epäselvyys, tekniset ongelmat ja tuen puute palveluiden käytössä. Erityisesti korostui tarve käyttäjäystävällisille ja selkeille sähköisille palveluille, jotka tukisivat erilaisten asiakasryhmien tarpeita.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste