Kohti parempaa asiakasdataosaamista
Kyllinen, Heli (2025)
Kyllinen, Heli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247587
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä seurattiin tekijän ammatillista kehittymistä päiväkirjamuodossa, jonka seurantajakso oli kahdeksan viikkoa alkaen 3.2.2025 ja päättyen 30.3.2025. Tavoitteeseen päästäkseen tekijä asetti itselleen kolme ammatillisen kehittymisen tavoitetta: laadukkaan asiakasdatan tuottaminen, omien taitojen kehitys CRM-järjestelmän parissa sekä projektinhallintataitojen kehittäminen. Opinnäytetyö sisältää johdannon, lähtötilanteen kuvauksen, seurantajakson päivittäiset merkinnät sekä viikkoanalyysit ja pohdinta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin muun muassa aiheita data, datan laatu, CRM-järjestelmä, GDPR ja projektinhallinta.
Tekijä työskentelee customer data traineena yritys X:n tietokantatiimissä. Työnkuvaan kuuluu kerätä laadukasta asiakasdataa kohderyhmien mukaiseksi, tehdä poimintoja yrityksen eri järjestelmistä ja muokata dataa tarpeiden mukaan. Kohdeyritys on suomalainen yritys, joka järjestää tapahtumia, koulutuksia ja seminaareja eri toimialojen ammattilaisille. Ammatillista kehittymistä seurattiin päivittäisten merkintöjen ja viikkoanalyysien kautta. Tekijä asetti jokaiselle viikolle tavoitteen ja lisäksi päiväkohtaiset tavoitteet. Lisäksi analyyseissa käytettiin lähdemateriaalia oppimisen ja analysoinnin tukena.
Tekijä kehitti omaa osaamistaan merkittävästi opinnäytetyöprosessin aikana ottaen haltuun Kanban-menetelmän tukemaan projektinhallintaa ja perehtyen tarkkaan GDPR:n perusperiaatteisiin. Tekijä oppi käyttämään yrityksen käyttämiä erilaisia järjestelmiä monipuolisesti. Etenkin CRM-järjestelmän käyttö kehittyi seurantajakson loputtua varmaksi ja tehokkaaksi. Tekijä oppi tuottamaan laadukkaampaa asiakasdataa tuottavasti ja tarkasti. Oman työn ja oppimisen analysointi ja reflektointi auttoi tekijää kehittymään ammatillisesti seurantajakson aikana.
Tekijä työskentelee customer data traineena yritys X:n tietokantatiimissä. Työnkuvaan kuuluu kerätä laadukasta asiakasdataa kohderyhmien mukaiseksi, tehdä poimintoja yrityksen eri järjestelmistä ja muokata dataa tarpeiden mukaan. Kohdeyritys on suomalainen yritys, joka järjestää tapahtumia, koulutuksia ja seminaareja eri toimialojen ammattilaisille. Ammatillista kehittymistä seurattiin päivittäisten merkintöjen ja viikkoanalyysien kautta. Tekijä asetti jokaiselle viikolle tavoitteen ja lisäksi päiväkohtaiset tavoitteet. Lisäksi analyyseissa käytettiin lähdemateriaalia oppimisen ja analysoinnin tukena.
Tekijä kehitti omaa osaamistaan merkittävästi opinnäytetyöprosessin aikana ottaen haltuun Kanban-menetelmän tukemaan projektinhallintaa ja perehtyen tarkkaan GDPR:n perusperiaatteisiin. Tekijä oppi käyttämään yrityksen käyttämiä erilaisia järjestelmiä monipuolisesti. Etenkin CRM-järjestelmän käyttö kehittyi seurantajakson loputtua varmaksi ja tehokkaaksi. Tekijä oppi tuottamaan laadukkaampaa asiakasdataa tuottavasti ja tarkasti. Oman työn ja oppimisen analysointi ja reflektointi auttoi tekijää kehittymään ammatillisesti seurantajakson aikana.