Innostu baletista : kohti positiivisempaa balettipedagogiikkaa
Isotalo, Susanna (2025)
Isotalo, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257627
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin positiivisen pedagogiikan innostavia vaikutuksia baletin opetuksessa erityisesti kohdistuen balettia harrastaviin alle 10-vuotiaisiin lapsiin. Olen itse työskennellyt baletin opettajana 20 vuotta ja minua kiinnostaa erityisesti tarkastella tämän päivän baletin opetusta keskittyen vahvuusperusteiseen pedagogiikkaan.
Opinnäytetyöni tietoperusta on oman kokemuspohjani lisäksi kerätty erilaisista positiivista pedagogiikkaa ja yleisesti klassista balettia käsittelevistä kirjallisista lähteistä. Työtäni varten toteutin myös asiantuntijahaastattelun haastattelemalla Suomen kansallisooppera- ja baletin balettioppilaitoksen alkuopetuksen opettajaa Suvi Heloa.
Tutkimukseni vahvistaa ajatteluani positiivisen pedagogiikan hyödyllisyydestä baletin harrastajien itsetunnon vahvistamisen kannalta sekä myönteisen ja kannustavan palautteen annon merkityksellisyydestä tämän päivän baletin opetuksessa. Positiivinen pedagogiikka on tuonut minulle valtavasti välineitä myös henkilökohtaisen työhyvinvointini tarkastelussa. Toivon, että tutkimukseni herättää ajatuksia ja tuo inspiraatiota sekä ideoita opetuksen suunnitteluun klassisen baletin opettajille.
Opinnäytetyöni tietoperusta on oman kokemuspohjani lisäksi kerätty erilaisista positiivista pedagogiikkaa ja yleisesti klassista balettia käsittelevistä kirjallisista lähteistä. Työtäni varten toteutin myös asiantuntijahaastattelun haastattelemalla Suomen kansallisooppera- ja baletin balettioppilaitoksen alkuopetuksen opettajaa Suvi Heloa.
Tutkimukseni vahvistaa ajatteluani positiivisen pedagogiikan hyödyllisyydestä baletin harrastajien itsetunnon vahvistamisen kannalta sekä myönteisen ja kannustavan palautteen annon merkityksellisyydestä tämän päivän baletin opetuksessa. Positiivinen pedagogiikka on tuonut minulle valtavasti välineitä myös henkilökohtaisen työhyvinvointini tarkastelussa. Toivon, että tutkimukseni herättää ajatuksia ja tuo inspiraatiota sekä ideoita opetuksen suunnitteluun klassisen baletin opettajille.