Asiakkaiden sitouttaminen markkinointiviestinnän psykologisin keinoin : opas pk-yritysten markkinointitiimeille
Rintanen, Anna (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247573
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä asiakkaiden sitouttamiseen markkinointiviestinnän keinoin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin sitouttamisen käsitettä ja tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakkaiden sitoutumiseen. Opinnäytetyö on ensisijaisesti laadittu pk-yritysten markkinointitiimeille, jotka ovat halukkaita kehittämään asiakkaiden sitouttamista osana markkinointiviestintäänsä.
Tietopohjassa perehdyttiin markkinointiviestinnän määritelmään ja asiakkaiden sitoutumisen ymmärtämiseen eri näkökulmien kautta sekä konkreettisiin sitouttamisen keinoihin. Aihetta käsiteltiin markkinointiviestinnän psykologisesta näkökulmasta ottaen huomioon psykologisen sitoutumisen, asiakasyhteyden ja motivaation osana asiakkaiden sitouttamista. Konkreettiset sitouttamisen keinot esiteltiin hyödyntäen asiakkaan päätöksentekopolkua sitouttamisen keinona.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena syntyi opas asiakkaiden sitouttamiseen markkinointiviestinnän psykologisin keinoin. Oppaan tarkoituksena oli yhdistää tietopohjasta saatu tieto helposti luettavaksi kokonaisuudeksi niin, että yritykset voivat käyttää sitä suunnitellessaan asiakkaiden sitouttamista. Oppaasta tehtiin helposti omaksuttava kokonaisuus, josta lukija saa käytännön vinkkejä asiakkaiden sitouttamiseen jokaisessa asiakkaan päätöksentekopolun vaiheessa.
Opinnäytetyö vahvistaa käsitystä siitä, että asiakkaiden sitouttaminen on moniulotteista ja siihen vaikuttavat lukuisat tekijät. Asiakkaan päätöksentekopolku toimii hyvänä pohjana asiakkaiden sitouttamisen kehittämiselle. Sen avulla yritys voi konkreettisesti määritellä, mitä sitouttamisen keinoja kannattaa hyödyntää asiakaspolun eri vaiheissa.
Tietopohjassa perehdyttiin markkinointiviestinnän määritelmään ja asiakkaiden sitoutumisen ymmärtämiseen eri näkökulmien kautta sekä konkreettisiin sitouttamisen keinoihin. Aihetta käsiteltiin markkinointiviestinnän psykologisesta näkökulmasta ottaen huomioon psykologisen sitoutumisen, asiakasyhteyden ja motivaation osana asiakkaiden sitouttamista. Konkreettiset sitouttamisen keinot esiteltiin hyödyntäen asiakkaan päätöksentekopolkua sitouttamisen keinona.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena syntyi opas asiakkaiden sitouttamiseen markkinointiviestinnän psykologisin keinoin. Oppaan tarkoituksena oli yhdistää tietopohjasta saatu tieto helposti luettavaksi kokonaisuudeksi niin, että yritykset voivat käyttää sitä suunnitellessaan asiakkaiden sitouttamista. Oppaasta tehtiin helposti omaksuttava kokonaisuus, josta lukija saa käytännön vinkkejä asiakkaiden sitouttamiseen jokaisessa asiakkaan päätöksentekopolun vaiheessa.
Opinnäytetyö vahvistaa käsitystä siitä, että asiakkaiden sitouttaminen on moniulotteista ja siihen vaikuttavat lukuisat tekijät. Asiakkaan päätöksentekopolku toimii hyvänä pohjana asiakkaiden sitouttamisen kehittämiselle. Sen avulla yritys voi konkreettisesti määritellä, mitä sitouttamisen keinoja kannattaa hyödyntää asiakaspolun eri vaiheissa.