REDUn strategian visuaalinen kuvitus
Vuolio, Mia (2025)
Vuolio, Mia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247543
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli visuaalisen strategiakuvan toteutus Rovaniemen koulutuskuntayhtymälle (REDU). Tutkimusongelmana oli, miten organisaation strategia toteutetaan visuaaliseen muotoon ja miten se tukee REDUn brändiä. Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia myös seuraaviin kysymyksiin: miten visuaalinen materiaali tukee johdon strategiaviestintää, ja miten tekoälyä voidaan hyödyntää visuaalisen kuvituksen suunnittelussa ja toteutuksessa?
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja aineistonkeruussa hyödynnettiin selvitystä, jossa yhtenä menetelmänä käytettiin työpajan fasilitointia. Visuaalista materiaalia työstettiin tekoälyn avulla Midjourney-tekoälykuvageneraattorilla. Valmiita kuvia analysoitiin taiteellisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin semioottista kuvan tulkintaa, jossa määriteltiin konnotatiivisella analyysillä kuvien merkitys kolmivaiheisesti, ensin denotatiiviselle ja konnotatiiviselle tasolle sekä lopuksi kirjoittamalla auki kuvan semioottinen viesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä tekoälyllä generoitua strategiakuvaa, jotka tukevat organisaation brändiä ja lisäksi toteutettiin arvoihin perustuvat badge- eli merkkikuvat. Strategian jalkauttamisen tueksi tehtiin myös strategiaopas, jossa strategiatekstien ja -kuvien merkitystä avataan syvällisemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja aineistonkeruussa hyödynnettiin selvitystä, jossa yhtenä menetelmänä käytettiin työpajan fasilitointia. Visuaalista materiaalia työstettiin tekoälyn avulla Midjourney-tekoälykuvageneraattorilla. Valmiita kuvia analysoitiin taiteellisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin semioottista kuvan tulkintaa, jossa määriteltiin konnotatiivisella analyysillä kuvien merkitys kolmivaiheisesti, ensin denotatiiviselle ja konnotatiiviselle tasolle sekä lopuksi kirjoittamalla auki kuvan semioottinen viesti.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljä tekoälyllä generoitua strategiakuvaa, jotka tukevat organisaation brändiä ja lisäksi toteutettiin arvoihin perustuvat badge- eli merkkikuvat. Strategian jalkauttamisen tueksi tehtiin myös strategiaopas, jossa strategiatekstien ja -kuvien merkitystä avataan syvällisemmin.
