Ajatusjohtajat tulevaisuusvallan käyttäjinä
Koriseva, Paula; Olari-Sintonen, Merja (2025)
Koriseva, Paula
Olari-Sintonen, Merja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247589
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ajatusjohtajia tulevaisuusvallan käyttäjinä. Työssä selvitettiin, miksi ja mihin tarkoituksiin ajatusjohtajat käyttävät tulevaisuusvaltaa. Työssä selvitettiin käyttävätkö ajatusjohtajat tulevaisuusvaltaa tietoisesti vai tiedostamatta sekä millaisia motiiveja tulevaisuusvaikuttamisen taustalla on. Lisäksi selvitettiin millaisia ovat ajatusjohtajien ennakointikyvykkyys ja käsitys tulevaisuuden johtamisesta. Opinnäytetyön olennainen tietoperusta muodostui ajatusjohtajuudesta sekä tulevaisuusvallasta ja -vaikuttamisesta. Ajatusjohtajilla tarkoitettiin tässä työssä B2B-markkinoiden toimijaa, joka pyrkii vaikuttamaan ihmisiin, saamaan aikaan muutosta ja luo seuraajilleen mielekästä sisältöä.
Lähestymistavaksi valikoitui monimenetelmätutkimus. Opinnäytetyön toteutus aloitettiin havainnointiaineiston eli ajatusjohtajien tuottamien julkaisujen keräämisellä yleisestä tietoverkosta. Havainnoinnista jatkettiin ajatusjohtajien teemahaastatteluihin. Havainnoinnin ja teemahaastattelujen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Kehittämismenetelmänä järjestettiin lopuksi työpaja toimeksiantajan edustajien kanssa kerätyn aineiston analysoinnin rikastamiseksi.
Tulosten perusteella ajatusjohtajat käyttävät tulevaisuusvaltaa tietoisesti oman vaikutusvaltansa avulla systemaattisesti kokemuksesta kehittyen. Motiivit vaihtelevat. Tulevaisuuteen vaikuttamisesta tehdään sekä yhteiskunnallisista että liiketoiminnallisista syistä. Ajatusjohtajilla on halu puuttua epäkohtiin sekä monipuolistaa julkista keskustelua. Osa kokeekin oman asemansa vuoksi velvollisuudekseen vaikuttaa omilla näkemyksillään. He pohtivat ajankohtaisia ilmiöitä, tulkitsevat uutta tietoa ja havainnoivat verkostojensa keskusteluja. Vaikuttaminen jakautuu visiönääriseen ja ennakoivaan sekä kriittiseen ja transformatiiviseen eli uudistavaan lähestymistapaan. Kriittisyys ja uudistuvuus korostuvat erityisesti yhteiskunnallisen vaikuttamisen kontekstissa muuttuvassa toimintaympäristössä. Taito yhdistää eri lähestymistapoja ja hyödyntää menetelmiä rakentavat ennakointikyvykkyyttä.
Lähestymistavaksi valikoitui monimenetelmätutkimus. Opinnäytetyön toteutus aloitettiin havainnointiaineiston eli ajatusjohtajien tuottamien julkaisujen keräämisellä yleisestä tietoverkosta. Havainnoinnista jatkettiin ajatusjohtajien teemahaastatteluihin. Havainnoinnin ja teemahaastattelujen aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Kehittämismenetelmänä järjestettiin lopuksi työpaja toimeksiantajan edustajien kanssa kerätyn aineiston analysoinnin rikastamiseksi.
Tulosten perusteella ajatusjohtajat käyttävät tulevaisuusvaltaa tietoisesti oman vaikutusvaltansa avulla systemaattisesti kokemuksesta kehittyen. Motiivit vaihtelevat. Tulevaisuuteen vaikuttamisesta tehdään sekä yhteiskunnallisista että liiketoiminnallisista syistä. Ajatusjohtajilla on halu puuttua epäkohtiin sekä monipuolistaa julkista keskustelua. Osa kokeekin oman asemansa vuoksi velvollisuudekseen vaikuttaa omilla näkemyksillään. He pohtivat ajankohtaisia ilmiöitä, tulkitsevat uutta tietoa ja havainnoivat verkostojensa keskusteluja. Vaikuttaminen jakautuu visiönääriseen ja ennakoivaan sekä kriittiseen ja transformatiiviseen eli uudistavaan lähestymistapaan. Kriittisyys ja uudistuvuus korostuvat erityisesti yhteiskunnallisen vaikuttamisen kontekstissa muuttuvassa toimintaympäristössä. Taito yhdistää eri lähestymistapoja ja hyödyntää menetelmiä rakentavat ennakointikyvykkyyttä.