Seksuaalisuuden monimuotoisuus osana yläkoulun seksuaalikasvatusta: kirjallisuuskatsaus yläkoulujen seksuaalikasvatuksesta
Helander, Veera; Lindroos, Vanamo (2025)
Helander, Veera
Lindroos, Vanamo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277826
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt huomioidaan osana yläkoulujen sek-suaaliterveyden opetusta, eli seksuaalikasvatusta. Seksuaalisuus käsitteenä kattaa muun muassa sukupuo-len, sukupuoliroolit, seksuaalisen suuntautumisen sekä lisääntymisen. Seksuaalisuus vaikuttaa ihmisen ter-veyteen ja hyvinvointiin niin fyysisesti, psyykkisesti kuin sosiaalisestikin. Seksuaalisuuteen suhtautuminen, asenteet ja seksuaalisuuden ilmaisutavat muuttuvat koko elämän ajan. Muuttumiseen vaikuttavat muun muassa seksuaalinen kehitys, perhe, kulttuuri sekä uskonnollinen tausta.
Vuodesta 2006 seksuaalikasvatus on ollut pakollinen osa terveystiedon oppiainetta. Seksuaalikasvatuksen tavoitteena on saavuttaa hyvä seksuaaliterveys ja seksuaalinen hyvinvointi. Laadukas ja riittävä seksuaali-kasvatus lisää tietoisuutta ja vähentää riskikäyttäytymistä, kun nuori tekee seksuaalisuutta koskevia valinto-ja. Seksuaalikasvattajana toimii jokainen nuoren kanssa toimiva aikuinen, esimerkiksi opettaja. Seksuaali-kasvatukseen käytettyjen oppituntien määrä on lisääntynyt, mutta seksuaalikasvatuksen laatu ja sisältö vaihtelevat koulusta ja jopa opettajasta riippuen. Tämän vuoksi opettajien asenteella ja osaamisella sekä kaikkien koulujen yhtenäisellä seksuaalikasvatuksella on merkittävä vaikutus nuorten hyvän seksuaaliter-veyden saavuttamisessa.
Yläkoulujen seksuaalikasvatuksen opetus sekä oppimateriaalit ovat olleet suurimmaksi osaksi heteronorma-tiivisia. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville nuorille ei siis ole ollut riittävästi juuri heille koh-dennettua seksuaalikasvatusta, kuten ehkäisyneuvontaa. Tämän vuoksi aiheesta tulee kehittää jatkotutki-muksia, jotta seksuaalikasvatus olisi kaikille tasapuolisesti kohdennettua.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskasauksen tuloksessa (n=13),kävi ilmi yläkoulu-jen seksuaalikasvatuksen olevan heteronormatiivista sekä yhdyntäkeskeistä. Heteronormatiivinen seksuaali-kasvatus eristää sateenkaarinuoria muista nuorista ja luo heille siten ulkopuolisuuden tunnetta. Seksuaali-suuden- ja sukupuolen moninaisuutta pidettiin erikoisuutena ja vähemmistöihin kuuluvia ihmisiä näkymät-töminä. Sateenkaarinuorille kohdennettua seksuaalikasvatusta käsiteltiin ohimennen ja normaalista poik-keavana. Riittävä ja kaikki nuoret huomioon ottava seksuaalikasvatus suojelee nuoria väkivaltaisilta ihmis-suhteilta sekä ehkäisee ennakkoasenteita seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kuuluvia kohtaan. Opettajan omalla asenteella ja osaamisella oli merkittävä vaikutus seksuaalikasvatuksen opetuksen sisältöön, erityi-sesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille kohdennetussa seksuaalikasvatuksen opetuksessa. Opettajan vastuulla on tuoda moninaisuus osaksi käytännön seksuaalikasvatusta, jotta seksuaalikasvatus olisi kaikille nuorille suunnattua.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Väestöliitto. Opinnäytetyön tulokset jaetaan toimeksiantajan kanssa.
Jatkotutkimustyönä tulisi kehittää tutkimus suomalaisten nuorten kokemasta seksuaalikasvatuksen riittävyy-destä. Tutkimusaiheena voisi olla myös, miten kaikille nuorille suunnattu seksuaalikasvatus vaikuttaa ihmis-ten ennakkoasenteisiin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä.
Vuodesta 2006 seksuaalikasvatus on ollut pakollinen osa terveystiedon oppiainetta. Seksuaalikasvatuksen tavoitteena on saavuttaa hyvä seksuaaliterveys ja seksuaalinen hyvinvointi. Laadukas ja riittävä seksuaali-kasvatus lisää tietoisuutta ja vähentää riskikäyttäytymistä, kun nuori tekee seksuaalisuutta koskevia valinto-ja. Seksuaalikasvattajana toimii jokainen nuoren kanssa toimiva aikuinen, esimerkiksi opettaja. Seksuaali-kasvatukseen käytettyjen oppituntien määrä on lisääntynyt, mutta seksuaalikasvatuksen laatu ja sisältö vaihtelevat koulusta ja jopa opettajasta riippuen. Tämän vuoksi opettajien asenteella ja osaamisella sekä kaikkien koulujen yhtenäisellä seksuaalikasvatuksella on merkittävä vaikutus nuorten hyvän seksuaaliter-veyden saavuttamisessa.
Yläkoulujen seksuaalikasvatuksen opetus sekä oppimateriaalit ovat olleet suurimmaksi osaksi heteronorma-tiivisia. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville nuorille ei siis ole ollut riittävästi juuri heille koh-dennettua seksuaalikasvatusta, kuten ehkäisyneuvontaa. Tämän vuoksi aiheesta tulee kehittää jatkotutki-muksia, jotta seksuaalikasvatus olisi kaikille tasapuolisesti kohdennettua.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskasauksen tuloksessa (n=13),kävi ilmi yläkoulu-jen seksuaalikasvatuksen olevan heteronormatiivista sekä yhdyntäkeskeistä. Heteronormatiivinen seksuaali-kasvatus eristää sateenkaarinuoria muista nuorista ja luo heille siten ulkopuolisuuden tunnetta. Seksuaali-suuden- ja sukupuolen moninaisuutta pidettiin erikoisuutena ja vähemmistöihin kuuluvia ihmisiä näkymät-töminä. Sateenkaarinuorille kohdennettua seksuaalikasvatusta käsiteltiin ohimennen ja normaalista poik-keavana. Riittävä ja kaikki nuoret huomioon ottava seksuaalikasvatus suojelee nuoria väkivaltaisilta ihmis-suhteilta sekä ehkäisee ennakkoasenteita seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kuuluvia kohtaan. Opettajan omalla asenteella ja osaamisella oli merkittävä vaikutus seksuaalikasvatuksen opetuksen sisältöön, erityi-sesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille kohdennetussa seksuaalikasvatuksen opetuksessa. Opettajan vastuulla on tuoda moninaisuus osaksi käytännön seksuaalikasvatusta, jotta seksuaalikasvatus olisi kaikille nuorille suunnattua.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Väestöliitto. Opinnäytetyön tulokset jaetaan toimeksiantajan kanssa.
Jatkotutkimustyönä tulisi kehittää tutkimus suomalaisten nuorten kokemasta seksuaalikasvatuksen riittävyy-destä. Tutkimusaiheena voisi olla myös, miten kaikille nuorille suunnattu seksuaalikasvatus vaikuttaa ihmis-ten ennakkoasenteisiin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä.