Injektion antaminen lihakseen : aktivoiva opiskelumateriaali alkuvaiheen hoitotyön opiskelijoille
Hintsala, Sara; Kinnunen, Pihla; Niemelä, Alisa (2025)
Hintsala, Sara
Kinnunen, Pihla
Niemelä, Alisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257731
Tiivistelmä
Lihaksensisäinen eli intramuskulaarinen (i.m.) injektio tarkoittaa lääkeaineen antamista neulan ja ruiskun avulla valittuun lihakseen. Lihasinjektiota käytetään monien eri lääkkeiden ja rokotteiden antamisessa. Yleisimpiä lihasinjektion pistopaikkoja ovat reisilihas, olkavarren hartialihas sekä vatsanpuoleinen pakaralihas eli ventrogluteaalinen alue.
Oulun ammattikorkeakoulun lääkehoidon opettajilla oli tarve saada injektion antamisesta lihakseen virtuaalinen opetusmateriaali. Tämän vuoksi opinnäytetyön aiheeksi valikoitui injektion antaminen lihakseen ja muodoksi toiminnallinen opinnäytetyö. Aiheen laajuuden vuoksi opinnäytetyö rajattiin käsittelemään injektion antamista hartialihakseen ja ventrogluteaaliselle alueelle. Opinnäytetyön tuotos toteutettiin Moodleen liitettynä H5P-tehtävänä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa aktivoiva opiskelumateriaali alkuvaiheen hoitotyön opiskelijoille injektion antamisesta lihakseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää alkuvaiheen hoitotyön opiskelijoiden osaamista lihasinjektion antamisesta ja auttaa heitä valmistautumaan lääkehoidon harjoitustunneille. Lisäksi tavoitteena oli lisätä heidän tietämystään injektion antamisesta hartialihakseen ja ventrogluteaaliselle alueelle turvallisesti ja oikeaoppisesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytettiin luotettaviksi arvioituja lähteitä. Huomiota kiinnitettiin lähteiden julkaisuajankohtaan ja -paikkaan sekä niiden kirjoittajiin. Käytetyt lähteet ovat esimerkiksi Terveysportista, THL:n sivuilta sekä oppikirjoista ja tutkimusartikkeleista. Lähteet ovat sekä suomen- että englanninkielisiä. Tietoperustan pohjalta koottiin opiskelumateriaalin teoriaosuus.
Opinnäytetyön tuotosta arvioitiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin ensimmäisen vuoden hoitotyönopiskelijoille. Opiskelijoille annettiin ohjeeksi täyttää kysely H5P-tehtävän tekemisen jälkeen. Kyselyn tulosten perusteella opiskelumateriaali on selkeä, hyödyllinen ja kohderyhmälle soveltuva.
Jatkotutkimushaasteena aiheesta voisi tehdä laajemman opiskelumateriaalin, jossa käsiteltäisiin myös injektion antaminen reisilihakseen. Lisäksi tulevissa opinnäytetöissä voitaisiin vertailla enemmän ventrogluteaalisen ja dorsogluteaalisen pistopaikan hyötyjä ja haittoja.
Oulun ammattikorkeakoulun lääkehoidon opettajilla oli tarve saada injektion antamisesta lihakseen virtuaalinen opetusmateriaali. Tämän vuoksi opinnäytetyön aiheeksi valikoitui injektion antaminen lihakseen ja muodoksi toiminnallinen opinnäytetyö. Aiheen laajuuden vuoksi opinnäytetyö rajattiin käsittelemään injektion antamista hartialihakseen ja ventrogluteaaliselle alueelle. Opinnäytetyön tuotos toteutettiin Moodleen liitettynä H5P-tehtävänä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa aktivoiva opiskelumateriaali alkuvaiheen hoitotyön opiskelijoille injektion antamisesta lihakseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää alkuvaiheen hoitotyön opiskelijoiden osaamista lihasinjektion antamisesta ja auttaa heitä valmistautumaan lääkehoidon harjoitustunneille. Lisäksi tavoitteena oli lisätä heidän tietämystään injektion antamisesta hartialihakseen ja ventrogluteaaliselle alueelle turvallisesti ja oikeaoppisesti.
Opinnäytetyön tietoperustassa käytettiin luotettaviksi arvioituja lähteitä. Huomiota kiinnitettiin lähteiden julkaisuajankohtaan ja -paikkaan sekä niiden kirjoittajiin. Käytetyt lähteet ovat esimerkiksi Terveysportista, THL:n sivuilta sekä oppikirjoista ja tutkimusartikkeleista. Lähteet ovat sekä suomen- että englanninkielisiä. Tietoperustan pohjalta koottiin opiskelumateriaalin teoriaosuus.
Opinnäytetyön tuotosta arvioitiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin ensimmäisen vuoden hoitotyönopiskelijoille. Opiskelijoille annettiin ohjeeksi täyttää kysely H5P-tehtävän tekemisen jälkeen. Kyselyn tulosten perusteella opiskelumateriaali on selkeä, hyödyllinen ja kohderyhmälle soveltuva.
Jatkotutkimushaasteena aiheesta voisi tehdä laajemman opiskelumateriaalin, jossa käsiteltäisiin myös injektion antaminen reisilihakseen. Lisäksi tulevissa opinnäytetöissä voitaisiin vertailla enemmän ventrogluteaalisen ja dorsogluteaalisen pistopaikan hyötyjä ja haittoja.