Piano siirtyi digiaikaan : digitaalipianojen yleistyminen ja niiden vaikutus eri soittajaryhmiin
Naapanki, Joonas (2025)
Naapanki, Joonas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504267768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504267768
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia akustisten- ja digitaalipianojen historiaa ja toimintaa sekä tutkia digitaalipianojen yleistymisen vaikutuksia eri soittajaryhmiin. Lähteinä käytettiin monipuolisesti pääasiassa verkkolähteitä ja haastattelua.
Ensimmäisessä osassa käsitellään akustisen- ja digitaalipianon historiaa ja miten ne ovat kehittyneet nykyaikaisen kaltaisiksi soittimiksi. Lisäksi käydään lyhyesti läpi molempien soittimien toimintaperiaatteet. Toisessa osassa tutkitaan päällimmäisiä syitä digitaalipianojen yleistymiseen ja digitaalisten- ja akustisten pianojen keskeisiä eroavaisuuksia. Kolmannessa osassa käsitellään digitaalipianojen yleistymisen vaikutuksia eri soittajaryhmiin. Lopuksi pohditaan näistä tutkimuksista saatua tietoa.
Haastattelun ja verkkolähteiden perusteella selviää, että digitaalipianoissa on selkeitä eroja kosketuksessa ja äänessä, mutta ne eivät merkittävästi vaikuta oppilaiden kehittymiseen pianonsoittajana. Pianon digitalisaatio on vähentänyt pianonsoiton aloituskynnystä huomattavasti, joka on vaikuttanut positiivisesti sekä oppilaisiin että opettajiin. Ammattilaismuusikot ovat hyötyneet digitaalisista soittimista niiden pienemmän koon ja monipuolisuuden vuoksi.
Ensimmäisessä osassa käsitellään akustisen- ja digitaalipianon historiaa ja miten ne ovat kehittyneet nykyaikaisen kaltaisiksi soittimiksi. Lisäksi käydään lyhyesti läpi molempien soittimien toimintaperiaatteet. Toisessa osassa tutkitaan päällimmäisiä syitä digitaalipianojen yleistymiseen ja digitaalisten- ja akustisten pianojen keskeisiä eroavaisuuksia. Kolmannessa osassa käsitellään digitaalipianojen yleistymisen vaikutuksia eri soittajaryhmiin. Lopuksi pohditaan näistä tutkimuksista saatua tietoa.
Haastattelun ja verkkolähteiden perusteella selviää, että digitaalipianoissa on selkeitä eroja kosketuksessa ja äänessä, mutta ne eivät merkittävästi vaikuta oppilaiden kehittymiseen pianonsoittajana. Pianon digitalisaatio on vähentänyt pianonsoiton aloituskynnystä huomattavasti, joka on vaikuttanut positiivisesti sekä oppilaisiin että opettajiin. Ammattilaismuusikot ovat hyötyneet digitaalisista soittimista niiden pienemmän koon ja monipuolisuuden vuoksi.