Showtanssin arviointimenetelmät ja kilpailukulttuuri Suomessa : eettiset periaatteet ja soveltaminen opetuksessa
Hartikainen, Inka (2025)
Hartikainen, Inka
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504267803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504267803
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan suomalaisia showtanssikilpailuja ja niiden tanssikasvatuksellisia merkityksiä. Työssä on käytetty lähteinä tanssin kansainvälisiä ja kansallisia kattojärjestöjä, sekä suomalaisia pienempiä toimijoita. Työ tutkii miten kilpailuista saatua palautetta sekä kilpailukulttuuria voidaan hyödyntää tanssinopetuksessa. Showtanssin määritelmää on analysoitu tanssin kattojärjestöjen ja suomalaisten tanssikoulujen opetussuunnitelmien sekä kilpailusääntöjen pohjalta. Työssä on hyödynnetty kokeneiden tanssinopettajien haastatteluja, jotka vievät oppilaitaan säännöllisesti kilpailuihin. Haastattelujen perusteella on tehty tutkimusta, miten kilpailut vaikuttavat tanssijan kehitykseen sekä hänen tanssikäsitykseensä ja itsetuntoonsa. Tanssikasvatuksen näkökulmasta on tärkeää ymmärtää kuinka kilpailukulttuuri muokkaa tanssinopetusta ja oppilaiden motivaatiota pitkällä aikavälillä. Tanssikilpailut voivat olla merkittävästi tanssijaa muokkaavia ja kasvattavia kokemuksia. Niillä on todettu olevan merkittäviä vaikutuksia niin tanssijan motivaatioon, itsetuntoon, kuin paineensietokykyynkin. Kilpailu voi parhaimmillaan syventää tanssikäsitystä ja yhteisöllisyyttä, mutta vaatii tuekseen pedagogista harkintaa ja psyykkistä valmennusta. Työn tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyjä ja mahdollisia haasteita tanssijat ja koreografit kokevat kilpailutilanteissa sekä miten kilpailukäytännöt ja arviointimenetelmät vaikuttavat showtanssin opetukseen ja kehitykseen. Showtanssin moniulotteisuus ja vaikeasti määriteltävä rakenne haastavat arviointia, mutta toisaalta tukevat lajin ilmaisullista rikkautta. Saatujen vastausten perusteella tanssikilpailuiden pedagoginen hyöty kasvaa, kun arviointiin ja osallistumiseen suhtaudutaan oppimista ja ilmaisua tukevasta näkökulmasta – ei pelkästään suorituskeskeisesti. Lopulta kilpailukulttuurin vaikutukset riippuvat siitä, millaisessa kontekstissa ja asenteessa kilpailuihin osallistutaan. Oikein ohjattuna ne voivat tarjota merkittäviä oppimiskokemuksia ja tukea tanssijan kokonaisvaltaista kehitystä. Opetuksessa tulisi pohtia, millaiset tapahtumat ja arviointitavat palvelevat parhaiten tanssijoiden henkistä kasvua ja tanssitaidollista kehitystä.