HAL-asiakkaan palvelupolku ja kehittämistarpeet
Maijanen, Marika (2025)
Maijanen, Marika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277808
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana on kehitetty HAL-asiakkaiden (huumeet, alkoholi, lääkkeet) palvelupolkuja ympäri Suomen. Tavoitteena on ollut HAL-asiakkaiden palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden yhdenvertaistuminen asuinpaikasta riippumatta sekä HAL-asiakkaan palvelupolulla työskentelevien moniammatillisen verkoston jäsenten yhteistyön sujuvoittaminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Pohjanmaan hyvinvointialueen moniammatillisen verkoston toimijoiden vastuualueet ja työnkuvat käytössä olevassa HAL-prosessissa sekä kerätä heiltä prosessin kehittämisehdotuksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siihen osallistui kuusi HAL-asiakkaan palvelupolulla työskentelevää moniammatillisen verkoston jäsentä. Aineisto analysoitiin hyödyntäen induktiivista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätyn tiedon pohjalta tuottaa kirjallinen kuvaus HAL-asiakkaiden palvelupolusta Pohjanmaan hyvinvointialueelle sekä esittää mahdollisia kehittämiskohteita, joiden avulla HAL-prosessin malli tukisi nykyistä paremmin moniammatillista verkostoa HAL-asiakkaan palvelupolussa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa vain osasta HAL-asiakkaan palvelupolun moniammatillisen verkoston jäsenten työnkuvista ja vastuualueista. HAL-asiakkaan palvelupolusta ei muodostunut tutkimuksessa kattavaa kokonaisuutta, eikä tutkimuksesta saadun tiedon pohjalta ollut mahdollista tuottaa kirjallista kuvausta HAL-asiakkaiden palvelupolusta Pohjanmaan hyvinvointialueella. Tutkimuksesta nousi esille useita kehittämiskohteita, joista suurin osa painottui moniammatillisen verkoston yhteistyöhön ja vastuualueiden selkiyttämiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Pohjanmaan hyvinvointialueen moniammatillisen verkoston toimijoiden vastuualueet ja työnkuvat käytössä olevassa HAL-prosessissa sekä kerätä heiltä prosessin kehittämisehdotuksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siihen osallistui kuusi HAL-asiakkaan palvelupolulla työskentelevää moniammatillisen verkoston jäsentä. Aineisto analysoitiin hyödyntäen induktiivista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätyn tiedon pohjalta tuottaa kirjallinen kuvaus HAL-asiakkaiden palvelupolusta Pohjanmaan hyvinvointialueelle sekä esittää mahdollisia kehittämiskohteita, joiden avulla HAL-prosessin malli tukisi nykyistä paremmin moniammatillista verkostoa HAL-asiakkaan palvelupolussa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa vain osasta HAL-asiakkaan palvelupolun moniammatillisen verkoston jäsenten työnkuvista ja vastuualueista. HAL-asiakkaan palvelupolusta ei muodostunut tutkimuksessa kattavaa kokonaisuutta, eikä tutkimuksesta saadun tiedon pohjalta ollut mahdollista tuottaa kirjallista kuvausta HAL-asiakkaiden palvelupolusta Pohjanmaan hyvinvointialueella. Tutkimuksesta nousi esille useita kehittämiskohteita, joista suurin osa painottui moniammatillisen verkoston yhteistyöhön ja vastuualueiden selkiyttämiseen.