Monialaisen yhteistyön haasteet ja mahdollisuudet rakennusprojekteissa ja rakennusalan koulutuksessa - Monialaisen yhteistyön kyselytutkimus ja saneeraussuunnitelma asiakasprojektina
Määttä, Anni (2025)
Määttä, Anni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287885
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin monialaisen yhteistyön nykytilaa ja kehittämistarpeita rakennussuunnittelualojen koulutuksessa. Tavoitteena oli selvittää erityisesti opiskelijoiden kokemuksia yhteistyöstä eri suunnittelualojen välillä sekä pohtia, miten koulutusrakenteita voitaisiin kehittää yhteistyötä tukeviksi. Lisäksi tavoitteena oli soveltaa tutkimuksessa esiin nousseita havaintoja käytännön asiakasprojektiin, jossa laadittiin konseptitasoinen saneeraussuunnitelma 1980-luvun omakotitalon muutoksista.
Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka kohdennettiin sisustusarkkitehtuurin, rakennustekniikan, sähkö-ja automaatiotekniikan sekä rakennusarkkitehtuurin opiskelijoille sekä opettajille. Aineisto analysoitiin laadullisesti analyysin keinoin. Tutkimusta täydennettiin teoreettisella tarkastelulla monialaisuudesta, suunnitteluprosessin vaiheista sekä eri alojen rooleista rakennushankkeessa. Käytännön suunnittelutyössä havainnollistui, miten sisustusarkkitehdin työ liittyy muiden suunnittelualojen asiantuntemukseen ja missä kohdin sitä tarvittiin projektin aikana.
Tuloksissa nousi esiin monialaisen yhteistyön esteitä, kuten epäselvä tiedotus, epätasainen kurssitarjonta ja roolien epäselvyys. Opiskelijat toivoivat tasavertaisempia osallistumismahdollisuuksia ja parempaa rakenteellista tukea yhteistyölle. Opinnäytetyö toi esiin tarpeen kehittää opetusta moniammatillista yhteistyötä tukevammaksi ja nosti esille opiskelijalähtöisiä kehitysehdotuksia, joita olisi jatkossa tärkeää tarkastella myös opettajien näkökulmasta.
Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselyllä, joka kohdennettiin sisustusarkkitehtuurin, rakennustekniikan, sähkö-ja automaatiotekniikan sekä rakennusarkkitehtuurin opiskelijoille sekä opettajille. Aineisto analysoitiin laadullisesti analyysin keinoin. Tutkimusta täydennettiin teoreettisella tarkastelulla monialaisuudesta, suunnitteluprosessin vaiheista sekä eri alojen rooleista rakennushankkeessa. Käytännön suunnittelutyössä havainnollistui, miten sisustusarkkitehdin työ liittyy muiden suunnittelualojen asiantuntemukseen ja missä kohdin sitä tarvittiin projektin aikana.
Tuloksissa nousi esiin monialaisen yhteistyön esteitä, kuten epäselvä tiedotus, epätasainen kurssitarjonta ja roolien epäselvyys. Opiskelijat toivoivat tasavertaisempia osallistumismahdollisuuksia ja parempaa rakenteellista tukea yhteistyölle. Opinnäytetyö toi esiin tarpeen kehittää opetusta moniammatillista yhteistyötä tukevammaksi ja nosti esille opiskelijalähtöisiä kehitysehdotuksia, joita olisi jatkossa tärkeää tarkastella myös opettajien näkökulmasta.