Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Green Talent: Assessing Alignment Between Sustainability-Focused Higher Education and Employer Expectations

Salminen, Jannika (2025)

 
Avaa tiedosto
Salminen_Jannika.pdf (1.124Mt)
Lataukset: 


Salminen, Jannika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257742
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten eurooppalaiset työnantajat kokevat Lapin ammattikorkeakoulun tarjoaman uudistavan liiketoiminnan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja kuinka hyvin sen opetussuunnitelma vastaa työnantajien odottamia osaamisvaatimuksia kestävyyden asiantuntijatehtävissä. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää tutkinnon työelämävastaavuutta ja tunnistaa mahdollisia ristiriitoja koulutuksen sisällön ja työmarkkinoiden tarpeiden välillä.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautui systeemiajatteluun, uudistavaan kehitykseen sekä sosioekonomisiin teorioihin. Näiden pohjalta tarkasteltiin jännitettä korkeakoulujen kestävyyspedagogiikan ja käytännön rekrytointikäytäntöjen välillä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Haastattelut toteutettiin kymmentä eri toimialaa edustavien eurooppalaisten organisaatioiden rekrytointiasiantuntijoiden kanssa. Aineisto analysoitiin käyttäen temaattista analyysimenetelmää.

Tulosten mukaan tutkinnon keskeiset vahvuudet, kuten systeeminen ajattelu, johtajuus kestävyyden kontekstissa ja uudistavat liiketoimintamallit ja -käytänteet, eivät usein vastanneet työnantajien konkreettisia rekrytointikriteerejä. Vaikka kestävyyttä pidettiin periaatteellisesti tärkeänä, se nähtiin pääosin toissijaisena osaamisena, joka tulisi yhdistää toiseen, selkeästi määriteltyyn ammattialaan, kuten teknisiin taitoihin ja alakohtaiseen osaamiseen. Lisäksi muodollista tutkintoa tärkeämpänä tekijänä rekrytoinnissa korostui henkilöbrändäyksen, viestintätaitojen ja verkostojen merkitys. Vaikka osa työnantajista kyseenalaisti itsenäisten kestävyyteen keskittyvien tutkintokoulutusten tarpeellisuuden, opinnäytetyön johtopäätös ei ole koulutusten poistaminen, vaan niiden strateginen kehittäminen. Tavoitteena on varustaa opiskelijat sekä toimimaan olemassa olevissa rakenteissa että haastamaan ja uudistamaan niitä pidemmällä aikavälillä. Tulokset tarjoavat konkreettisia kehitysehdotuksia ammattikorkeakouluille, jotka haluavat vahvistaa kestävyyteen keskittyvien tutkintokoulutusten vaikuttavuutta ja työelämävastaavuutta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste