Kuvataideteoksesta tanssiteokseksi
Hellstén, Laura (2025)
Hellstén, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287911
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee koreografin ja tanssinopettajan työskentelytapoja muuntaessa kuvataideteoksesta tanssiteosta. Syvennyn tunteiden välittämiseen, värien merkitykseen, sekä alkuperäisteoksen tunteiden ja teemojen esille nostamiseen. Opinnäytetyössäni syvennyin erityisesti Hugo Simbergin maalaukseen Haavoittunut Enkeli, joka toimi tutkimukseni pohjana luodessani kyseisestä maalauksesta tanssiteosta.
Tutkimukseni pääkysymyksinä on: Miten kuvataideteokseen pohjautuvassa tanssiteoksessa saadaan välitettyä alkuperäisteoksesta nousevat teemat ja tunteet? Mitä menetelmiä tai keinoja tässä prosessissa voidaan hyödyntää? Miten ulkoiset tekijät, kuten värit, puvustus ja valosuunnittelu voivat vaikuttaa lopputulokseen? Etsin vastauksia siihen, miten maalauksesta herääviä tunteita ja teemoja voidaan tuoda esille tanssin kontekstissa ja miten edellä mainitut ulkoiset tekijät vaikuttavat tanssiteoksen tulkintaan.
Opinnäytetyöni yhteydessä toteutin taiteellisen osuuden, jossa loin tanssiteoksen pohjautuen Hugo Simbergin maalaukseen Haavoittunut enkeli. Tanssiteos Haavoittunut Enkeli nähtiin Oulun Valvesalissa osana Oulun Ammattikorkeakoulun tanssinopettajan tutkinto-ohjelman Tanssia! -Näytöksiä marraskuussa 2024 ja Kajaani Tanssii Uudet Tanssit-koreografiakatselmuksessa helmikuussa 2025.
Tavoitteenani oli rakentaa kuvataideteoksiin pohjautuvien tanssiteoksien luomisen ohjenuora. Tutkimukseni perusteella voin todeta tärkeimmäksi teoksen värimaailman mietinnän, teoksen ja värien yhteyden tunteisiin, sekä tunteiden esille tuomisen mietinnän. Selvää vastausta tai ratkaisua en löytänyt, sillä jokainen tanssiteos on niin riippuvainen tekijästään ja tämän tekemistä päätöksistä. Sen sijaan tutkimuksessani nousee esille näiden osa-alueiden pohdinnan tärkeys, niiden merkitys ja tulkittavuus, tekijän valintojen vaikutus, sekä tekijän että katsojan tulkinnan vaikutus teoksen lopputulokseen ja tulkintaan. This thesis explores the working methods of a choreographer and dance teacher when transforming a work of art into a dance piece. I will dive into the conveying of emotions, the meaning of colors, and bring the emotions and themes of the original work into a dance piece. In my thesis, I did a deep dive into Hugo Simberg's painting The Wounded Angel, which serves as the basis for my research when I created a dance piece based on that painting.
The main questions of my research are: How to convey the themes and emotions arising from the original work in a dance piece based on a work of visual art? What methods or means can be used in this process? How can external factors, such as colors, costumes, and lighting design, affect the end result? I am looking for answers on how the emotions and themes arising from the painting can be brought out in dance, and how the aforementioned external factors can affect the interpretation of the dance piece.
As a part of my thesis, I will carry out an artistic part in which I created a dance piece based on Hugo Simberg's painting The Wounded Angel. The dance piece named The Wounded Angel was seen for the first time in Oulu Valvesali as part of Oulu University of Applied Sciences dance teacher degree program Tanssia! -Performances in November 2024 and later in Kajaani Tanssii Uudet Tanssit -choreography review in February 2025.
My goal was to build a guideline for creating dance pieces that are based on visual art. Based on my research, I can state that the most important things to consider are the color scheme of the work, the connection between the work and the colors and emotions used, and the presentation of emotions. I did not find a clear answer or solution, because each dance piece is heavily affected on its creator and the decisions they make. However, my research highlights the importance of these areas, their meaning and interpretability, the impact of the creator's choices, and what effect of both the creator's and the viewer's interpretation have on the final result and interpretation of the dance piece.
Tutkimukseni pääkysymyksinä on: Miten kuvataideteokseen pohjautuvassa tanssiteoksessa saadaan välitettyä alkuperäisteoksesta nousevat teemat ja tunteet? Mitä menetelmiä tai keinoja tässä prosessissa voidaan hyödyntää? Miten ulkoiset tekijät, kuten värit, puvustus ja valosuunnittelu voivat vaikuttaa lopputulokseen? Etsin vastauksia siihen, miten maalauksesta herääviä tunteita ja teemoja voidaan tuoda esille tanssin kontekstissa ja miten edellä mainitut ulkoiset tekijät vaikuttavat tanssiteoksen tulkintaan.
Opinnäytetyöni yhteydessä toteutin taiteellisen osuuden, jossa loin tanssiteoksen pohjautuen Hugo Simbergin maalaukseen Haavoittunut enkeli. Tanssiteos Haavoittunut Enkeli nähtiin Oulun Valvesalissa osana Oulun Ammattikorkeakoulun tanssinopettajan tutkinto-ohjelman Tanssia! -Näytöksiä marraskuussa 2024 ja Kajaani Tanssii Uudet Tanssit-koreografiakatselmuksessa helmikuussa 2025.
Tavoitteenani oli rakentaa kuvataideteoksiin pohjautuvien tanssiteoksien luomisen ohjenuora. Tutkimukseni perusteella voin todeta tärkeimmäksi teoksen värimaailman mietinnän, teoksen ja värien yhteyden tunteisiin, sekä tunteiden esille tuomisen mietinnän. Selvää vastausta tai ratkaisua en löytänyt, sillä jokainen tanssiteos on niin riippuvainen tekijästään ja tämän tekemistä päätöksistä. Sen sijaan tutkimuksessani nousee esille näiden osa-alueiden pohdinnan tärkeys, niiden merkitys ja tulkittavuus, tekijän valintojen vaikutus, sekä tekijän että katsojan tulkinnan vaikutus teoksen lopputulokseen ja tulkintaan.
The main questions of my research are: How to convey the themes and emotions arising from the original work in a dance piece based on a work of visual art? What methods or means can be used in this process? How can external factors, such as colors, costumes, and lighting design, affect the end result? I am looking for answers on how the emotions and themes arising from the painting can be brought out in dance, and how the aforementioned external factors can affect the interpretation of the dance piece.
As a part of my thesis, I will carry out an artistic part in which I created a dance piece based on Hugo Simberg's painting The Wounded Angel. The dance piece named The Wounded Angel was seen for the first time in Oulu Valvesali as part of Oulu University of Applied Sciences dance teacher degree program Tanssia! -Performances in November 2024 and later in Kajaani Tanssii Uudet Tanssit -choreography review in February 2025.
My goal was to build a guideline for creating dance pieces that are based on visual art. Based on my research, I can state that the most important things to consider are the color scheme of the work, the connection between the work and the colors and emotions used, and the presentation of emotions. I did not find a clear answer or solution, because each dance piece is heavily affected on its creator and the decisions they make. However, my research highlights the importance of these areas, their meaning and interpretability, the impact of the creator's choices, and what effect of both the creator's and the viewer's interpretation have on the final result and interpretation of the dance piece.