Voice Recognition Systems in Virtual Reality
Hyppönen, Mick (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277836
Tiivistelmä
Tässä tutkimuspaperissa tarkastellaan äänen tunnistukseen perustuvien VR-pelien erityisalaa, tarkastellen yleisiä haasteita ja tutkien mahdollisia ratkaisuja. Keskeisiä ongelmia ovat internet-yhteyksien riippuvuus pilvipohjaisista kielimalleista, mikä vaikuttaa vastausaikaan ja pelin immersioon. Tämä pakottaa kehittäjät usein tekemään kompromisseja pelisuunnittelussa tai sopeutumaan näihin rajoituksiin. Offline-vaihtoehdot tuovat mukanaan omat haasteensa, kuten tiedostokoon rajoitukset, tarkkuuden puutteet ja rajoitettu joustavuus vuoropuhelun suunnittelussa.
Tutkimus käy läpi äänen tunnistuksen mekaniikkaa, sen integrointia julkisesti saatavilla oleviin pelimoottoreihin ja sen soveltamista peleissä, keskittyen erityisesti vuoropuhelujärjestelmiin, jotka ovat luonteva yhdistelmä äänen tunnistuksen kanssa. Analysoimalla olemassa olevia esimerkkejä, tutkimus pyrkii tunnistamaan nykyiset rajoitukset ja ehdottamaan käytännön ratkaisuja äänellä ohjattavien VR-pelien laadun ja immersion parantamiseksi, ja kartoittamalla nämä rajoitukset ja ratkaisut kehityksen helpottamiseksi
Tutkimus käy läpi äänen tunnistuksen mekaniikkaa, sen integrointia julkisesti saatavilla oleviin pelimoottoreihin ja sen soveltamista peleissä, keskittyen erityisesti vuoropuhelujärjestelmiin, jotka ovat luonteva yhdistelmä äänen tunnistuksen kanssa. Analysoimalla olemassa olevia esimerkkejä, tutkimus pyrkii tunnistamaan nykyiset rajoitukset ja ehdottamaan käytännön ratkaisuja äänellä ohjattavien VR-pelien laadun ja immersion parantamiseksi, ja kartoittamalla nämä rajoitukset ja ratkaisut kehityksen helpottamiseksi