3–5-vuotiaiden motoristen perustaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa : opas varhaiskasvatuksen opettajille.
Friman, Ella; Ahlgren, Niina (2025)
Friman, Ella
Ahlgren, Niina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504277838
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus kuuluu merkittävänä osana lähes jokaisen 3–5-vuotiaan lapsen päivittäiseen arkeen. Varhaiskasvatuksen toiminnassa tulisi korostaa lasten liikkumista ja motorisia taitoja tukevia ympäristöjä sekä toimintatapoja, joiden avulla voidaan olennaisesti vaikuttaa lasten kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Koska lasten kehitys etenee yksilöllisesti, on lasten motoristen taitojen tasossa huomattavissa eroja eri tekijöiden takia. Tutkimusten perusteella lasten välisiä eroja motorisissa taidoissa tulisi vähentää. Globaalisti ja kansallisesti tunnistetut haasteet motoristen perustaitojen kehityksessä tuovat esille tarpeen tukea motoristen perustaitojen kehitystä varhaisiässä.
Opinnäytetyö korostaa varhaisikäisen lapsen motoristen perustaitojen kehityksen tukemisen tärkeyttä, sillä motorisesti taitava lapsi pystyy kohtaamaan arjessa vastaantulevat haasteet. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas, joka on suunniteltu hyödynnettäväksi varhaiskasvatuksen päivittäisen liikkumisen suunnittelun ja ohjaamisen työkaluna. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä yksityisen varhaiskasvatuksen toimijan kanssa. Opas sisältää yleistä tietoa aiheesta sekä konkreettisia vinkkejä ja leikkejä varhaiskasvatuksen arjessa hyödynnettäväksi. Lisäksi oppaassa on arviointia ja havainnointia tukevia apumateriaaleja.
Motoriset perustaidot, tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot, mahdollistavat liikkumisen ja toimimisen arjessa sekä osallistumisen yhteisöjen ja yhteiskunnan toimintaan. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu tutkimusartikkeleihin, sähköisiin aineistoihin sekä kirjallisuuteen, jotka osoittavat laajasti motoristen taitojen merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ja kehitykselle. Varhaiskasvatuksessa motoristen perustaitojen tukeminen edellyttää suunnitelmallista ja tavoitteellista liikuntakasvatusta, monipuolisia ja vaihtelevia oppimisympäristöjä sekä mahdollisuuksia leikkisään oppimiseen erilaisin tavoin. Oppaalla pyrittiin lisäämään varhaiskasvatuksen opettajien tietämystä ja luomaan vaihtoehtoisia toimintatapoja lasten motoristen perustaitojen kehityksen tukemiseksi.
Opinnäytetyö korostaa varhaisikäisen lapsen motoristen perustaitojen kehityksen tukemisen tärkeyttä, sillä motorisesti taitava lapsi pystyy kohtaamaan arjessa vastaantulevat haasteet. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas, joka on suunniteltu hyödynnettäväksi varhaiskasvatuksen päivittäisen liikkumisen suunnittelun ja ohjaamisen työkaluna. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä yksityisen varhaiskasvatuksen toimijan kanssa. Opas sisältää yleistä tietoa aiheesta sekä konkreettisia vinkkejä ja leikkejä varhaiskasvatuksen arjessa hyödynnettäväksi. Lisäksi oppaassa on arviointia ja havainnointia tukevia apumateriaaleja.
Motoriset perustaidot, tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot, mahdollistavat liikkumisen ja toimimisen arjessa sekä osallistumisen yhteisöjen ja yhteiskunnan toimintaan. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu tutkimusartikkeleihin, sähköisiin aineistoihin sekä kirjallisuuteen, jotka osoittavat laajasti motoristen taitojen merkityksen lapsen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille ja kehitykselle. Varhaiskasvatuksessa motoristen perustaitojen tukeminen edellyttää suunnitelmallista ja tavoitteellista liikuntakasvatusta, monipuolisia ja vaihtelevia oppimisympäristöjä sekä mahdollisuuksia leikkisään oppimiseen erilaisin tavoin. Oppaalla pyrittiin lisäämään varhaiskasvatuksen opettajien tietämystä ja luomaan vaihtoehtoisia toimintatapoja lasten motoristen perustaitojen kehityksen tukemiseksi.