Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakasdatan ja markkinoinnin työkalujen hyödyntäminen asiakashankinnassa : Opas päivittäistavarakauppiaille

Hajj-Hassan, Rida (2025)

 
Avaa tiedosto
Hajj-Hassan_Rida.pdf (9.338Mt)
Lataukset: 


Hajj-Hassan, Rida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287877
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tarkastelee asiakasdatan ja markkinointityökalujen hyödyntämistä päivittäistavarakaupan asiakashankinnassa. Työn tavoitteena on selvittää, kuinka asiakasdataa voidaan käyttää tehokkaasti asiakashankinnan kehittämisessä sekä miten nykyaikaiset markkinointistrategiat tukevat kauppiaiden liiketoiminnan kasvua ja asiakaskokemuksen parantamista. Työn keskeisin tuotoksena syntyi käytännön läheinen opas, joka tarjoaa konkreettisia ratkaisuja asiakasdatan analysointiin ja markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päivittäistavarakauppiaille.

Opinnäytetyön viitekehys perustuu ajankohtaiseen markkinointitutkimukseen, liiketoiminnan strategisiin analyysimenetelmiin sekä digitaalisen markkinoinnin kehitystrendeihin. Työssä tarkastellaan asiakasprofiilien määrittelyä, segmentoinnin merkitystä ja digitaalisen asiakaskokemuksen optimointia. Viitekehyksen tietolähteinä käytettiin laajasti alan kirjallisuutta, asiantuntija-artikkeleita sekä päivittäistavarakaupan toimijoiden käytännön kokemuksia.

Opas tarjoaa päivittäistavarakauppiaille selkeitä toimintamalleja ja työkaluja asiakasdatan keräämiseen, analysointiin ja hyödyntämiseen markkinoinnissa. Se sisältää muun muassa konkreettisia ohjeita asiakassegmentoinnin toteuttamiseen, tekoälyn ja automaation hyödyntämiseen sekä asiakaslähtöisten markkinointikampanjoiden suunnitteluun. Työn johtopäätöksissä todetaan, että asiakasdatan strateginen käyttö mahdollistaa päivittäistavarakauppiaille kilpailuedun, tehokkaamman asiakashankinnan ja paremman asiakaskokemuksen.

Päätuloksena voidaan todeta, että asiakasdatan ja digitaalisten markkinointityökalujen tehokas käyttö mahdollistaa kohdennetumman ja asiakaslähtöisemmin suunnitellun liiketoiminnan. Tulevaisuudessa päivittäistavarakauppiaiden kannattaa panostaa asiakasdatan analysointiin sekä digitaalisten kanavien strategiseen hyödyntämiseen pysyäkseen kilpailukykyisinä muuttuvassa markkinaympäristössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste