Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hyväntahtoisia kohtaamisia : yksilöllisen tuen päätöksen saaneiden opiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystä

Vilkkumaa, Liisa; Westerlund, Annele (2025)

Avaa tiedosto
Vilkkumaa_Westerlund.pdf (1.402Mt)
Lataukset: 


Vilkkumaa, Liisa
Westerlund, Annele
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287932
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Polku monimuotoiseen työelämään -hanketta (ESR+). Hanke on Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Vammaisten lasten ja nuorten tukisäätiön yhteistyöhanke, jota osarahoittaa Euroopan sosiaalirahasto. Hankkeen tavoite on sote- alan monimuotoisen ja inklusiivisien opiskelun sekä työelämän edistäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Metropoliassa sote-alaa opiskelevien ja yksilöllisten opetusjärjestelyiden päätöksen saaneiden opiskelijoiden kokemuksia toteutuneista tukitoimista ja niiden riittävyydestä sekä kartoittaa tukeen liittyviä toiveita ja tarpeita.

Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla viittä Metropolia ammattikorkeakoulun sote-alan opiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällön analyysin kautta ja teoreettisena viitekehyksenä käytettiin toimintaterapeuttista PEO-mallia sekä Inhimillisen toiminnan mallia. Haastattelukysymysten laadinnassa hyödynnettiin YTHS:n Opiskelukyky-mallia.

Haastattelujen pohjalta tunnistettiin opiskelukykyä mahdollistavia ja estäviä tekijöitä, jotka luokiteltiin PEO-mallin mukaisesti ihmiseen, ympäristöön ja toimintaan. Mahdollistajiksi tunnistettiin opiskelijan opetushenkilökunnan välinen hyväntahtoinen kohtaaminen, opiskelijalähtöinen opetus, hyväksyvä yhteisö, tarpeisiin mukautuvat tilat ja niiden asianmukainen käyttö. Opiskelukykyä heikentäviksi tekijöiksi aineistosta nousivat opettajien nuivat asenteet, jäykät opetus- ja tukijärjestelyt, vaikeudet tuen hakemisessa ja saamisessa, opiskelijoista koostuvan tukiverkon puute, kuormittavat tilajärjestelyt ja digitaalisten ympäristöjen tuottama stressi.

Yksilöllisten opetusjärjestelyiden päätöksen saaneiden kertomuksia on tärkeä kuulla, kun pyritään ymmärtämään millainen ympäristö olisi aidosti inklusiivinen. Haastatteluaineistosta nousikin esiin useita opiskelukykyä edistäviä kehitysehdotuksia, jotka vastaavat näihin edellä kuvattuihin haasteisiin. Nämä opiskelukyvyn mahdollistajat voisivat yleistyessään hyödyttää laajaa opiskelijajoukkoa ja vahvistaa Metropolian inklusiivisuutta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste