Sisäisen viestinnän suunnitelma yritykselle X
Niinimäki, Elise (2025)
Niinimäki, Elise
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504288011
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan yrityksen sisäistä viestintää ja sen suunnittelua. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia sisäisen viestinnän suunnitelma yritykselle X. Työn taustalla oli yrityksen tarve kehittää organisaation sisäistä viestintää selkeämmäksi, johdonmukaisemmaksi ja suunnitelmallisemmaksi. Tavoitteena oli luoda konkreettinen suunnitelma yrityksen sisäisen viestinnän tueksi, joka vastaisi yrityksen tarpeeseen yhtenäistää viestintäkäytäntöjä ja parantaa sisäisen viestinnän tehokkuutta sekä selkeyttä hallinnon työntekijöiden välillä. Työ rajattiin koskemaan sisäistä viestintää, eikä se käsittänyt ulkoista viestintää. Työ on kohdennettu toimeksiantajayritykselle eikä sitä voida sellaisenaan hyödyntää muiden yritysten käyttöön.
Työn tietoperustassa tarkasteltiin sisäisen viestinnän käsitteitä, tarkoitusta ja merkitystä organisaation toiminnassa. Lisäksi perehdyttiin sisäisen viestinnän suunnitteluun, viestintäkanaviin, viestinnän vastuihin, mittaamiseen sekä vastuullisuuteen ja eettisyyteen viestinnässä. Työssä hyödynnettiin kirjallisuutta, ajankohtaisia julkaisuja ja alan asiantuntijoiden näkemyksiä sisäisestä viestinnästä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana. Työssä hyödynnettiin konstruktiivista lähestymistapaa ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin toimeksiantajan tuottamien kyselyiden tuloksia sekä havainnointia. Lopputuotoksena syntyi sisäisen viestinnän suunnitelma, joka sisältää viestinnän tavoitteet, yleiset ohjeistukset, kanavat, vastuut ja roolit, rytmin ja aikataulutuksen sekä seurannan ja mittaamisen. Tuotettu sisäisen viestinnän suunnitelma osoittautui selkeäksi, kattavaksi ja käytännönläheiseksi työkaluksi, joka vastaa hyvin toimeksiantajayrityksen tarpeisiin ja täyttää sille asetetut laadulliset mittarit. Suunnitelma toimii myös jatkossa käytännön työkaluna yrityksen sisäisen viestinnän kehittämisessä.
Työn tietoperustassa tarkasteltiin sisäisen viestinnän käsitteitä, tarkoitusta ja merkitystä organisaation toiminnassa. Lisäksi perehdyttiin sisäisen viestinnän suunnitteluun, viestintäkanaviin, viestinnän vastuihin, mittaamiseen sekä vastuullisuuteen ja eettisyyteen viestinnässä. Työssä hyödynnettiin kirjallisuutta, ajankohtaisia julkaisuja ja alan asiantuntijoiden näkemyksiä sisäisestä viestinnästä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana. Työssä hyödynnettiin konstruktiivista lähestymistapaa ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin toimeksiantajan tuottamien kyselyiden tuloksia sekä havainnointia. Lopputuotoksena syntyi sisäisen viestinnän suunnitelma, joka sisältää viestinnän tavoitteet, yleiset ohjeistukset, kanavat, vastuut ja roolit, rytmin ja aikataulutuksen sekä seurannan ja mittaamisen. Tuotettu sisäisen viestinnän suunnitelma osoittautui selkeäksi, kattavaksi ja käytännönläheiseksi työkaluksi, joka vastaa hyvin toimeksiantajayrityksen tarpeisiin ja täyttää sille asetetut laadulliset mittarit. Suunnitelma toimii myös jatkossa käytännön työkaluna yrityksen sisäisen viestinnän kehittämisessä.