Yrityksen oman rakennuskalustopalvelun hyödyntäminen rakennustyömaalla
Heikkinen, Samuel (2025)
Heikkinen, Samuel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287957
Tiivistelmä
Lujatalo Oy:n kalustokeskus vuokraa kaikki tarvittavat työkalut ja laitteet yrityksen työmaille sisäisesti, tukien näin niiden tehokasta toimintaa. Kalustokeskuksen tavoitteena on varmistaa resurssien saanti ja tukea työmaiden sujuvaa työntekoa. Keskeisinä haasteina ovat kaluston hallinta, kuten seurannan täsmällisyys ja hävikki, jotka vaikeuttavat kustannusten hallintaa.
Opinnäytetyössä lähdettiin kehittämään rakennusliike Lujatalo Oy:n kalustopalveluiden toimintaa. Tavoitteena oli tutkia kalustokeskuksen kaluston kiertoa niin, että Lujatalo saisi parhaan hyödyn omasta kalustopalvelustaan.
Työssä selvitettiin kalustokeskuksen ongelmakohtia haastattelemalla Lujatalo Oy:n valittua ryhmää, johon kuului vastaavia mestareita, työpäälliköitä ja aluejohtajia, haastateltavia oli yhteensä 13. Kaikki haastattelut kestivät noin 45 minuuttia, ja haastateltavat vastasivat kysymyksiin kalustokeskuksen toimivuudesta ja mahdollisista ongelmista. Kysymykset olivat laajoja, mikä mahdollisti kattavien ja monipuolisten tulosten saamisen. Haastateltavat esittivät heidän mielestään kehityskohteita ja ongelmallisia asioita kalustopalveluiden toiminnasta.
Teoriaosuuden ja haastattelujen pohjalta pystyttiin tunnistamaan kaluston vuokrausprosessiin ja hallintaan liittyviä ongelmia, joita kalustopalvelut voisivat ratkoa. Haastattelujen tulosten perusteella laadittiin kehitysehdotuksia kaluston seurantaan ja hallintaan. Olisi hyödyllistä luoda sähköinen reaaliaikainen kalustonseurantajärjestelmä, jotta kalustolistat olisivat aina ajan tasalla. Kalustopalveluiden olisi myös hyvä tiivistää yhteistyötä työmaiden kanssa, esimerkiksi työmaakokouksissa, jotta yhteistyötä voitaisiin kehittää. Lisäksi kalustopalveluiden työmaa-asennuksia voitaisiin laajentaa, jotta ne tukisivat työmaita entistä tehokkaammin.
Opinnäytetyössä lähdettiin kehittämään rakennusliike Lujatalo Oy:n kalustopalveluiden toimintaa. Tavoitteena oli tutkia kalustokeskuksen kaluston kiertoa niin, että Lujatalo saisi parhaan hyödyn omasta kalustopalvelustaan.
Työssä selvitettiin kalustokeskuksen ongelmakohtia haastattelemalla Lujatalo Oy:n valittua ryhmää, johon kuului vastaavia mestareita, työpäälliköitä ja aluejohtajia, haastateltavia oli yhteensä 13. Kaikki haastattelut kestivät noin 45 minuuttia, ja haastateltavat vastasivat kysymyksiin kalustokeskuksen toimivuudesta ja mahdollisista ongelmista. Kysymykset olivat laajoja, mikä mahdollisti kattavien ja monipuolisten tulosten saamisen. Haastateltavat esittivät heidän mielestään kehityskohteita ja ongelmallisia asioita kalustopalveluiden toiminnasta.
Teoriaosuuden ja haastattelujen pohjalta pystyttiin tunnistamaan kaluston vuokrausprosessiin ja hallintaan liittyviä ongelmia, joita kalustopalvelut voisivat ratkoa. Haastattelujen tulosten perusteella laadittiin kehitysehdotuksia kaluston seurantaan ja hallintaan. Olisi hyödyllistä luoda sähköinen reaaliaikainen kalustonseurantajärjestelmä, jotta kalustolistat olisivat aina ajan tasalla. Kalustopalveluiden olisi myös hyvä tiivistää yhteistyötä työmaiden kanssa, esimerkiksi työmaakokouksissa, jotta yhteistyötä voitaisiin kehittää. Lisäksi kalustopalveluiden työmaa-asennuksia voitaisiin laajentaa, jotta ne tukisivat työmaita entistä tehokkaammin.