Opiskeluhyvinvoinnin tukeminen ja sen kehittämistarpeet verkkokoulutuksessa: Savonian sosionomiopiskelijoiden kokemana
Jänönen, Saara; Henrietta, Kangas (2025)
Jänönen, Saara
Henrietta, Kangas
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298099
Tiivistelmä
Verkkopainotteisesta opiskelusta on tullut tänä päivänä suosittua, sillä se mahdollistaa paikasta sekä ajasta riippumattoman opiskelun. Erityisesti verkko-opiskelijoiden sosiaalinen tuki voi kuitenkin jäädä vähäiseksi, vaikka heillä on lähiopetukseen verrattuna suurempi tarve tukeen. Korkeakouluissa onkin tunnistettu tarve kehittää opiskeluhyvinvointia ja siihen liittyvää osaamista. Opinnäytetyössä selvitettiin verkkokoulutuksessa opiskelevien sosionomiopiskelijoiden kokemuksia siitä, miten heidän opiskeluhyvinvointiaan on tuettu ja kuinka sitä voisi kehittää. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opinnäytetyön toimeksiantajalle eli Savonia-ammattikorkeakoululle opiskeluhyvinvoinnin tukemisesta ja sen kehittämistarpeista sosionomikoulutuksen verkkokoulutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla joulukuussa 2024. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina lukuun ottamatta yhtä haastattelua, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna. Haastatteluihin osallistui yhdeksän (n=9) SS24KV-ryhmän opiskelijaa. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset on esitetty opiskelukykymallin mukaan jaettuna neljään eri pääluokkaan, joita ovat opetus ja ohjaus, opiskeluympäristö, opiskelutaidot sekä omat voimavarat. Opetukseen ja ohjaukseen liittyen nousi esiin opettajilta, opettajatuutoreilta ja opiskelijatuutoreilta saatuun tukeen liittyviä kokemuksia ja kehitysehdotuksia. Opiskeluympäristöstä korostuivat sosiaalinen verkkoympäristö ja Moodle -oppimisalusta. Opiskelutaitojen kehittämisen tukemiseen liittyen opiskelijat nostivat opintojaksot ja raporttipohjan ohjeistuksen. Omiin voimavaroihin nousi eri opiskelijapalveluihin ja opiskelun edistämiseen liittyviä kokemuksia. Tutkimus on hyödyllinen Savonia-ammattikorkeakoululle, joka voi soveltaa tuloksia verkkokoulutuksessa opiskelevien sosionomiopiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin tukemisen kehittämiseen. Lisäksi tuloksia voivat hyödyntää muut oppilaitokset sekä verkkokoulutusta järjestävät tahot heidän opiskeluhyvinvointityössään.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla joulukuussa 2024. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina lukuun ottamatta yhtä haastattelua, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna. Haastatteluihin osallistui yhdeksän (n=9) SS24KV-ryhmän opiskelijaa. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset on esitetty opiskelukykymallin mukaan jaettuna neljään eri pääluokkaan, joita ovat opetus ja ohjaus, opiskeluympäristö, opiskelutaidot sekä omat voimavarat. Opetukseen ja ohjaukseen liittyen nousi esiin opettajilta, opettajatuutoreilta ja opiskelijatuutoreilta saatuun tukeen liittyviä kokemuksia ja kehitysehdotuksia. Opiskeluympäristöstä korostuivat sosiaalinen verkkoympäristö ja Moodle -oppimisalusta. Opiskelutaitojen kehittämisen tukemiseen liittyen opiskelijat nostivat opintojaksot ja raporttipohjan ohjeistuksen. Omiin voimavaroihin nousi eri opiskelijapalveluihin ja opiskelun edistämiseen liittyviä kokemuksia. Tutkimus on hyödyllinen Savonia-ammattikorkeakoululle, joka voi soveltaa tuloksia verkkokoulutuksessa opiskelevien sosionomiopiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin tukemisen kehittämiseen. Lisäksi tuloksia voivat hyödyntää muut oppilaitokset sekä verkkokoulutusta järjestävät tahot heidän opiskeluhyvinvointityössään.