Perehdytyssuunnitelma työntekijän perehdytyskokemuksen tukena
Laine, Reetta (2025)
Laine, Reetta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504247484
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajaorganisaatiolle perehdytyssuunnitelma. Perehdytyssuunnitelman tavoitteena oli parantaa perehdytyskokemusta, luoda perehdytysmateriaalit, jotka varmistavat selkeän perehdytysprosessin sekä huomioida uusien työntekijöiden yhdenvertaisuus perehdytyksessä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui perehdytyksestä ja työntekijäkokemuksesta. Perehdytykseen liittyvä tietoperusta käsitteli muun muassa perehdytysprosessia ja osaamisen kehittämistä. Työntekijäkokemuksesta tarkasteltiin puolestaan esimerkiksi sen keskeisimpiä hyötyjä organisaatiolle ja henkilöstöjohtamisen merkitystä työntekijäkokemuksen taustalla.
Opinnäytetyössä tuotoksen luomiseksi hyödynnettiin laadullista tutkimusta, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastatteluja oli yhteensä neljä, joista yksi toteutettiin ryhmähaastatteluna kahdelle perehdyttäjille ja kolme toteutettiin yksilöhaastatteluina vuoden 2024 aloittaneille uusille työntekijöille. Aineisto jaettiin kategoria-analyysin avulla perehdytykseen liittyvään informaation, resursseihin ja kehittämiskohteisiin.
Opinnäytetyön tietoperusta tuki haastatteluista saatuja tuloksia. Perehdyttäjät ja uudet työntekijät olivat pääosin tyytyväisiä tuen saatavuuteen ja perehdytysmateriaalien perustietojen kattavuuteen. Suurimmat puutteet koskivat perehdytysmateriaalien saatavuutta, standardisointia, ajantasaisuutta ja työtehtäviin liittyviä tietoja. Tuloksien pohjalta luotiin perehdytyssuunnitelma, joka sisältää muun muassa perehdytysvaiheet, mentorointiohjelman ja alustavan perehdytysaikataulun. Opinnäytetyössä tuotettu perehdytyssuunnitelma sai positiivista palautetta perehdyttäjiltä.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui perehdytyksestä ja työntekijäkokemuksesta. Perehdytykseen liittyvä tietoperusta käsitteli muun muassa perehdytysprosessia ja osaamisen kehittämistä. Työntekijäkokemuksesta tarkasteltiin puolestaan esimerkiksi sen keskeisimpiä hyötyjä organisaatiolle ja henkilöstöjohtamisen merkitystä työntekijäkokemuksen taustalla.
Opinnäytetyössä tuotoksen luomiseksi hyödynnettiin laadullista tutkimusta, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastatteluja oli yhteensä neljä, joista yksi toteutettiin ryhmähaastatteluna kahdelle perehdyttäjille ja kolme toteutettiin yksilöhaastatteluina vuoden 2024 aloittaneille uusille työntekijöille. Aineisto jaettiin kategoria-analyysin avulla perehdytykseen liittyvään informaation, resursseihin ja kehittämiskohteisiin.
Opinnäytetyön tietoperusta tuki haastatteluista saatuja tuloksia. Perehdyttäjät ja uudet työntekijät olivat pääosin tyytyväisiä tuen saatavuuteen ja perehdytysmateriaalien perustietojen kattavuuteen. Suurimmat puutteet koskivat perehdytysmateriaalien saatavuutta, standardisointia, ajantasaisuutta ja työtehtäviin liittyviä tietoja. Tuloksien pohjalta luotiin perehdytyssuunnitelma, joka sisältää muun muassa perehdytysvaiheet, mentorointiohjelman ja alustavan perehdytysaikataulun. Opinnäytetyössä tuotettu perehdytyssuunnitelma sai positiivista palautetta perehdyttäjiltä.