TUNNISTA LAPSEN KALTOINKOHTELU
Järvinen, Viivi (2025)
Järvinen, Viivi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504287994
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn tavoitteena oli tuottaa päiväkodille opas, josta varhaiskasvatuksen ammattilaiset saavat tietoa, miten tunnistaa kaltoinkohdelluksi joutunut lapsi. Opinnäytetyössä toin esille uhriksi joutuneen lapsen käytösmalleja ja annoin ohjeita siitä, miten näissä tilanteissa tulee toimia.
Opinnäytetyössä tarkastelin kaltoinkohtelua kolmesta eri ulottuvuudesta. Näitä ulottuvuuksia ovat fyysinen -, henkinen-, ja seksuaalinen kaltoinkohtelu. Työssä kerroin, mitä nämä eri ulottuvuudet pitävät sisällään. Käytin lähteitä monipuolisesti sekä haastattelin varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Tällä työllä on tarkoitus opastaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia tunnistamaan kaltoinkohtelun merkkejä ajoissa.
Opinnäytetyössä avaan kaltoinkohtelun eri ulottuvuuksia ja niiden vaikutuksia lapseen. Työssä käsittelen myös mahdollisia tekijöitä, jotka ovat johtaneet tällaiseen tilanteeseen. Työssäni olen myös pohtinut, miten näitä tilanteita voisi välttää ja mitä varhaisella puuttumisella ja varhaisen tuen antamisella voidaan saavuttaa.
Lait ohjaavat varhaiskasvatuksen ammattilaisia työssään ja tähän opinnäytetyöhön ne on tuotu mukaan. Ammattilaisten on tärkeää tuntea näiden lakien olemassaolo ja se mitä ne pitävät sisällään. Esimerkiksi ilmoitusvelvollisuus on todella tärkeä tiedostaa.
Opinnäytetyön lopussa pohdin koko kirjoitusprosessia sekä sitä, miten olen myös itse oppinut uutta matkan aikana. Tuon esille omia näkökulmia asiasta ja pohdin sitä, miten kaltoinkohtelu on valtakunnallinen ongelma. Oppaan olen tuottanut tämän opinnäytetyön pohjalta ja se viedään Kemissä sijaitseviin päiväkoteihin arjen apuvälineeksi. Palautetta olen pyytänyt myös muiden alojen edustajilta, jotta voin olla varma, että opas on helppo ymmärtää.
Opinnäytetyössä tarkastelin kaltoinkohtelua kolmesta eri ulottuvuudesta. Näitä ulottuvuuksia ovat fyysinen -, henkinen-, ja seksuaalinen kaltoinkohtelu. Työssä kerroin, mitä nämä eri ulottuvuudet pitävät sisällään. Käytin lähteitä monipuolisesti sekä haastattelin varhaiskasvatuksen ammattilaisia. Tällä työllä on tarkoitus opastaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia tunnistamaan kaltoinkohtelun merkkejä ajoissa.
Opinnäytetyössä avaan kaltoinkohtelun eri ulottuvuuksia ja niiden vaikutuksia lapseen. Työssä käsittelen myös mahdollisia tekijöitä, jotka ovat johtaneet tällaiseen tilanteeseen. Työssäni olen myös pohtinut, miten näitä tilanteita voisi välttää ja mitä varhaisella puuttumisella ja varhaisen tuen antamisella voidaan saavuttaa.
Lait ohjaavat varhaiskasvatuksen ammattilaisia työssään ja tähän opinnäytetyöhön ne on tuotu mukaan. Ammattilaisten on tärkeää tuntea näiden lakien olemassaolo ja se mitä ne pitävät sisällään. Esimerkiksi ilmoitusvelvollisuus on todella tärkeä tiedostaa.
Opinnäytetyön lopussa pohdin koko kirjoitusprosessia sekä sitä, miten olen myös itse oppinut uutta matkan aikana. Tuon esille omia näkökulmia asiasta ja pohdin sitä, miten kaltoinkohtelu on valtakunnallinen ongelma. Oppaan olen tuottanut tämän opinnäytetyön pohjalta ja se viedään Kemissä sijaitseviin päiväkoteihin arjen apuvälineeksi. Palautetta olen pyytänyt myös muiden alojen edustajilta, jotta voin olla varma, että opas on helppo ymmärtää.