Suunnitelma yrityksen markkinointiviestinnän kehittämiseksi
Kekäläinen, Leevi (2025)
Kekäläinen, Leevi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Welholift Oy:n markkinointiviestintää ja parantaa sen tehokkuutta sekä saavuttavuutta. Työssä tarkasteltiin markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia, joita voitiin hyödyntää yrityksen viestinnässä, ja pyrittiin tunnistamaan parannuskohteita nykyisissä käytännöissä. Työssä keskityttiin pääasiassa sähköisen markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyö jakautui kolmeen osaan: teoriaan, tutkimukseen ja kehitysehdotuksiin.
Teoriaosuudessa tarkoituksena oli luoda ymmärrys markkinointiviestinnän käytössä olevista keinoista ja kanavista sekä niiden rooleista yrityksen viestinnässä. Osiossa käytiin läpi erilaisia markkinointiviestinnän kanavia keskittyen sähköisiin markkinointiviestinnän kanaviin, ja kerrottiin käyttötarkoituksia, sekä tehokkaimpia tapoja hyödyntää muun muassa erilaisia sosiaalisen median alustoja ja muita digitaalisen markkinoinnin välineitä.
Tutkimusosiossa pyrittiin selvittämään, miten Welholift on aiemmin onnistunut tavoittamaan kohderyhmänsä, ja mitkä olivat olleet markkinointiviestinnän onnistumisen tai haasteiden taustalla olevat tekijät. Tutkimuksessa keskityttiin myös kohderyhmän tavoittamiseen ja hankintapäätöksiin liittyviin kysymyksiin. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin kolmea tuotteen testiasiakasta, sekä sen valmistajaa.
Kehitysehdotuksissa hyödynnettiin teoria- ja tutkimustietoa, ja tarkoituksena oli pyrkiä löytämään konkreettisia ja käytännönläheisiä kehitysehdotuksia, jotka auttaisivat Welholiftia parantamaan markkinointiviestintää sekä tehostamaan viestinnän saavuttavuutta ja vaikuttavuutta. Kehitysehdotuksia tarjottiin kuusi kappaletta, joissa käsiteltiin aiheita, kuten kansainvälistymistä, digitaalisen markkinoinnin hyödyntämistä yrityksen markkinointiviestinnässä, sekä brändin vahvistamista ja kohderyhmän rajaamista.
Teoriaosuudessa tarkoituksena oli luoda ymmärrys markkinointiviestinnän käytössä olevista keinoista ja kanavista sekä niiden rooleista yrityksen viestinnässä. Osiossa käytiin läpi erilaisia markkinointiviestinnän kanavia keskittyen sähköisiin markkinointiviestinnän kanaviin, ja kerrottiin käyttötarkoituksia, sekä tehokkaimpia tapoja hyödyntää muun muassa erilaisia sosiaalisen median alustoja ja muita digitaalisen markkinoinnin välineitä.
Tutkimusosiossa pyrittiin selvittämään, miten Welholift on aiemmin onnistunut tavoittamaan kohderyhmänsä, ja mitkä olivat olleet markkinointiviestinnän onnistumisen tai haasteiden taustalla olevat tekijät. Tutkimuksessa keskityttiin myös kohderyhmän tavoittamiseen ja hankintapäätöksiin liittyviin kysymyksiin. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin kolmea tuotteen testiasiakasta, sekä sen valmistajaa.
Kehitysehdotuksissa hyödynnettiin teoria- ja tutkimustietoa, ja tarkoituksena oli pyrkiä löytämään konkreettisia ja käytännönläheisiä kehitysehdotuksia, jotka auttaisivat Welholiftia parantamaan markkinointiviestintää sekä tehostamaan viestinnän saavuttavuutta ja vaikuttavuutta. Kehitysehdotuksia tarjottiin kuusi kappaletta, joissa käsiteltiin aiheita, kuten kansainvälistymistä, digitaalisen markkinoinnin hyödyntämistä yrityksen markkinointiviestinnässä, sekä brändin vahvistamista ja kohderyhmän rajaamista.