Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Itsensä johtaminen : Työssäkäyvän opiskelijan itsensä johtaminen

Karppinen, Katriina (2025)

 
Avaa tiedosto
Karppinen_Katriina.pdf (336.4Kt)
Lataukset: 


Karppinen, Katriina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298159
Tiivistelmä
Työn ja opiskelun yhdistäminen ei ole helppoa. Se vaatii yksilöltä sisukkuutta ja kykyä hallita monia elämän osa-alueita yhtä aikaa. Työn ja opiskelun yhdistäminen vaatii kykyä johtaa itseään.

Itsensä johtaminen on prosessi, jonka kautta yksilö voi hallita omaa käyttäytymistään, vaikuttaa itseensä sekä ohjailla itseään erilaisten strategioiden avulla. Erityisesti itsensä johtamisessa korostuvat itsetuntemus, itsesäätely, motivaatio sekä yksilön oma tunne omasta pystyvyydestään sekä käyttäytymisestään.

Opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää itsensä johtamisen keinoja ja miten niiden avulla voidaan tietoisesti parantaa henkilön selviytymistä opiskelun ja työssäkäynnin yhdistämisessä. Tavoitteena oli löytää tekijöitä, keinoja sekä käytäntöjä, joiden avulla yksilö voi johtaa itseään paremmin onnistuen opiskelemaan työssäkäynnin yhteydessä.

Opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostuu itsensä johtamisen käsitteestä, teorioista itsensä johtamisen taustalla sekä itsensä johtamisen strategioista.

Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa aihetta lähestytään hermeneuttisen lähestymistavan kautta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastattelujen runkona käytettiin opinnäytetyön teoreettisesta viitekehyksestä johdettuja teemoja. Haastattelujen avulla saatua aineistoa analysoitiin teorialähtöisellä analyysillä. Haastattelujen avulla saadun aineiston pohjalta on tehty havaintoja sekä johtopäätöksiä.

Opinnäytetyön perusteella opiskelun ja työssäkäynnin yhdistämistä tukevia tekijöitä olivat selkeästi yksilön oma pystyvyyden tunne, ajankäytön hallinta, omien saavutettavissa olevien tavoitteiden asettaminen ja yksilön oma motivaatio. Lisäksi työssäkäynnin ohella opiskelua tukevia asioita opinnäytetyön perusteella olivat yksilön elinympäristö ja sen eri osa-alueet, kuten perhe, läheiset ja työpaikka. Myös vapaa-ajan tärkeys korostui. Eri elämän osa-alueiden tulisi olla tasapainossa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste