Liiketoimintaosaamisen hyödyntäminen tanssin vapaalla kentällä : Kyselytutkimus Keskellä-kollektiivin tuottaman nykytanssityöpajan asiakaskokemuksesta
Kari, Emma (2025)
Kari, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298293
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli liiketoimintaosaamisen hyödyntäminen tanssin vapaalla kentällä toimeksiantajan tuottaman nykytanssityöpajan näkökulmasta. Opinnäytetyön lähtökohtana oli kiinnostus yhdistää liiketalouden opinnoista sekä tanssinopettajan opinnoista kertynyttä tietotaitoa. Liiketoimintaosaaminen rajattiin toimeksiantajan tuottaman Liikkeelliset motiivit -nykytanssityöpajan markkinointiin asiakaskokemuksen näkökulmasta. Taiteen vapaata kenttää tarkasteltiin opinnäytetyössä toimeksiantajan näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Suomen taiteen vapaalla kentällä toimiva Keskellä-kollektiivi. Nykytanssityöpajan kohderyhmänä oli tanssialan ammattilaiset sekä tanssin edistyneet harrastajat.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan tuottaman nykytanssityöpajan markkinointia asiakaskokemuksen näkökulmasta. Asiakaskokemusta kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyssä kartoitettiin uusien ja vanhojen asiakkaiden jakaumaa, markkinointiviestinnän kanavia, asiakkaiden ostomotiiveja sekä kerättiin palautetta toimeksiantajalle kyseisestä nykytanssityöpajasta sekä kerättiin toiveita koskien tulevia toimeksiantajan tuottamia työpajoja. Tutkimusmenetelmänä kyselyssä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta avoimet kysymykset kyselyssä toivat tutkimukseen myös kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän piirteitä.
Kyselyn tulosten perusteella hahmottui selkeästi, että toimeksiantaja tunsi asiakasryhmän hyvin, jolloin myös asiakastyytyväisyys oli korkeaa. Kyselyn tuloksista voitiin myös päätellä, että yhteistyökumppanuuksista oli toimeksiantajalle hyötyä positiivisen asiakaskokemuksen rakentamisessa. Tämän lisäksi tuloksista selvisi, että etenkin tanssinalan ammattilaisille suunnatuilla nykytanssityöpajoilla on kysyntää Keski-Suomen alueella. Kyselyn tuloksista luotiin toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia liiketoimintaosaamisen hyödyntämisestä käytännön tasolla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan tuottaman nykytanssityöpajan markkinointia asiakaskokemuksen näkökulmasta. Asiakaskokemusta kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselyssä kartoitettiin uusien ja vanhojen asiakkaiden jakaumaa, markkinointiviestinnän kanavia, asiakkaiden ostomotiiveja sekä kerättiin palautetta toimeksiantajalle kyseisestä nykytanssityöpajasta sekä kerättiin toiveita koskien tulevia toimeksiantajan tuottamia työpajoja. Tutkimusmenetelmänä kyselyssä käytettiin pääosin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, mutta avoimet kysymykset kyselyssä toivat tutkimukseen myös kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän piirteitä.
Kyselyn tulosten perusteella hahmottui selkeästi, että toimeksiantaja tunsi asiakasryhmän hyvin, jolloin myös asiakastyytyväisyys oli korkeaa. Kyselyn tuloksista voitiin myös päätellä, että yhteistyökumppanuuksista oli toimeksiantajalle hyötyä positiivisen asiakaskokemuksen rakentamisessa. Tämän lisäksi tuloksista selvisi, että etenkin tanssinalan ammattilaisille suunnatuilla nykytanssityöpajoilla on kysyntää Keski-Suomen alueella. Kyselyn tuloksista luotiin toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia liiketoimintaosaamisen hyödyntämisestä käytännön tasolla.
