Paalutuskoneen turvakriittisten ohjausten määrittely ja toiminnallisuuden toteutus
Ryynänen, Markus (2025)
Ryynänen, Markus
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504298229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtötilanteessa paalutuskoneen turvatoiminto hätäpysäytys oli toteutettu CANopen-protokollaan kuuluvilla PDO-viesteillä turvamoduulien välillä. Turvamoduulit tukevat CANopen Safety -protokollaa, joka on EN 50325-5 -standardin mukainen laajennus CANopen-protokollaan. CANopen Safety -protokollaan kuuluvat SRDO-viestit. Tavoitteena oli parantaa paalutuskoneen turvakriittisten toimintojen signaalien turvallisuutta toteuttamalla turvatoiminto hätäpysäytys SRDO-viestillä.
Paalutuskoneen turvatoiminto hätäpysäytys toteutettiin paalutuskoneen ylävaunun hätäseispiirillä konfiguroimalla SRDO-viesti turvamoduulien välille. Ensin esikonfiguroitiin SRDO-viestin lähettävä turvamoduuli eli TTC 30XSH -moduuli. Esikonfiguroinnin jälkeen TTC 30XSH -moduuli kytkettiin osaksi paalutuskonesimulaattoria. Seuraavaksi konfiguroitiin SRDO-viestin vastaanottava turvamoduuli eli paalutuskonesimulaattorissa oleva virtuaalinen SL84-moduuli. Lopuksi SRDO-viesti käsiteltiin turvallisesti SL84-moduulin koodissa. Paalutuskoneen ylävaunun hätäseispiirin toimintaa testattiin paalutuskonesimulaattorissa.
Paalutuskoneen turvatoiminto hätäpysäytys sekä turvallinen vikaantuminen toteutettiin paalutuskonesimulaattorissa SRDO-viestillä turvamoduulien välillä. Opinnäytetyössä käsiteltiin vaiheittain SRDO-viestin konfigurointi turvamoduuleihin. Jatkokehityksenä on mahdollista toteuttaa lisää turvatoimintoja SRDO-viesteillä CANopen Safety -protokollaa tukevien turvamoduulien välille tässä opinnäytetyössä esitetyllä tavalla. Lisäksi SRDO-viestien vastaanottaminen täytyy todentaa myös oikealla SL84-moduulilla, eikä vain virtuaalisella SL84-moduulilla.
Paalutuskoneen turvatoiminto hätäpysäytys toteutettiin paalutuskoneen ylävaunun hätäseispiirillä konfiguroimalla SRDO-viesti turvamoduulien välille. Ensin esikonfiguroitiin SRDO-viestin lähettävä turvamoduuli eli TTC 30XSH -moduuli. Esikonfiguroinnin jälkeen TTC 30XSH -moduuli kytkettiin osaksi paalutuskonesimulaattoria. Seuraavaksi konfiguroitiin SRDO-viestin vastaanottava turvamoduuli eli paalutuskonesimulaattorissa oleva virtuaalinen SL84-moduuli. Lopuksi SRDO-viesti käsiteltiin turvallisesti SL84-moduulin koodissa. Paalutuskoneen ylävaunun hätäseispiirin toimintaa testattiin paalutuskonesimulaattorissa.
Paalutuskoneen turvatoiminto hätäpysäytys sekä turvallinen vikaantuminen toteutettiin paalutuskonesimulaattorissa SRDO-viestillä turvamoduulien välillä. Opinnäytetyössä käsiteltiin vaiheittain SRDO-viestin konfigurointi turvamoduuleihin. Jatkokehityksenä on mahdollista toteuttaa lisää turvatoimintoja SRDO-viesteillä CANopen Safety -protokollaa tukevien turvamoduulien välille tässä opinnäytetyössä esitetyllä tavalla. Lisäksi SRDO-viestien vastaanottaminen täytyy todentaa myös oikealla SL84-moduulilla, eikä vain virtuaalisella SL84-moduulilla.