Should B2B companies utilize automated cold emails for lead generation? : Assessing the potential of automated cold emails for B2B lead generation
Miettilä, Sonja (2025)
Miettilä, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308347
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voiko kylmien sähköpostien lähettäminen toimia tehokkaana keinona uusien liidien hankkimiseksi B2B-yrityksille.
Tutkimuksessa käytettiin monimenetelmällistä tutkimusotetta, jossa yhdistettiin laadullista syvällistä tapaustutkimusten analyysiä ja määrällistä numeeristen tietojen, kuten vastausprosenttien, analysointia. Työssä esitetään todellinen tapaustutkimus ja data arvioinnin pohjaksi sekä käytetään eksploratiivista tutkimusotetta selvittämään menetelmän todellista potentiaalia ja käytännön sovellettavuutta osana B2B-yritysten digitaalista myyntistrategiaa. Toimeksiantajayritys pysyy anonyymina.
Menetelmä osoittautui erittäin tehokkaaksi esimerkkitapauksessa Yritys A:lla, saavuttaen 170 prosentin sijoitetun pääoman tuoton kolmen kuukauden aikana. Noin 5200 prospektia kontaktoitiin, joista syntyi 110 liidiä ja 11 prosentin vastausprosentti, mikä vähensi merkittävästi manuaalista prospektointia. Menetelmä oli hyvin linjassa myyntisuppilo- ja ostajan ostopolkuteorioiden kanssa, sillä se tuotti tietoisuusvaiheen prospekteja, jotka muuntuivat pätevöitetyiksi liideiksi.
Tutkimuksessa käytettiin monimenetelmällistä tutkimusotetta, jossa yhdistettiin laadullista syvällistä tapaustutkimusten analyysiä ja määrällistä numeeristen tietojen, kuten vastausprosenttien, analysointia. Työssä esitetään todellinen tapaustutkimus ja data arvioinnin pohjaksi sekä käytetään eksploratiivista tutkimusotetta selvittämään menetelmän todellista potentiaalia ja käytännön sovellettavuutta osana B2B-yritysten digitaalista myyntistrategiaa. Toimeksiantajayritys pysyy anonyymina.
Menetelmä osoittautui erittäin tehokkaaksi esimerkkitapauksessa Yritys A:lla, saavuttaen 170 prosentin sijoitetun pääoman tuoton kolmen kuukauden aikana. Noin 5200 prospektia kontaktoitiin, joista syntyi 110 liidiä ja 11 prosentin vastausprosentti, mikä vähensi merkittävästi manuaalista prospektointia. Menetelmä oli hyvin linjassa myyntisuppilo- ja ostajan ostopolkuteorioiden kanssa, sillä se tuotti tietoisuusvaiheen prospekteja, jotka muuntuivat pätevöitetyiksi liideiksi.