Käyttäjäkokemuksen merkitys pukusuunnittelussa
Kokkonen, Tekla (2025)
Kokkonen, Tekla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308362
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on käyttäjäkokemuksen merkitys pukusuunnittelussa. Tavoitteena on löytää yhteyksiä käyttäjäkokemuksen muotoilun ja pukusuunnittelun välille, sekä todistaa todeksi tekijän omiin kokemuksiin ja havaintoihin pohjaava hypoteesi siitä, että käyttäjäkokemuksen muotoilu on merkittävä osa pukusuunnittelua. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimii Kuopion Sirkus (Kuopion Lasten Sirkus Ry), joille tekemiään puvustuksia opinnäytetyön tekijä tarkastelee takautuvasti. Näin ollen pukusuunnittelua käsitellään nimenomaan sirkuspukujen suunnittelun näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käydään läpi erilaisia menetelmiä, joiden avulla tekijä on tutustunut sirkusesiintyjien ja sirkuspukujen tarpeisiin. Kunkin menetelmän kohdalla pohditaan sitä, että millä tavalla menetelmä on vaikuttanut tai voisi vaikuttaa pukusuunnitteluprosessiin käyttäjäkokemuksen muotoilun näkökulmasta. Opinnäytetyössä tarkastellaan käyttäjäkokemuksen osuutta pukusuunnittelussa myös käytännön esimerkkien avulla, sekä pohditaan käyttäjäkokemuksen muotoutumiseen vaikuttavia tekijöitä pukusuunnittelun kontekstissa.
Tutustumismenetelmien, käytännön pukutuote-esimerkkien sekä Kuopion Sirkuksen tirehtöörin haastattelun myötä päädyttiin johtopäätökseen, että käyttäjäkokemus on todella merkittävä osa pukusuunnittelua, ja sirkuspukujen käytettävyyden tarpeita voidaan pitää jopa tärkeämpinä, kuin sirkuspuvun visuaalisia tarpeita. Pukusuunnittelun kontekstissa käyttäjäkokemuksen muotoutuminen pohjaa pukusuunnittelijan ammatilliseen osaamiseen, joka voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen: pukusuunnittelu, projektihallinta sekä kommunikaatio. Tätä johtopäätöstä kuvastaa tekijän toteuttama taulukko. Kaiken kaikkiaan opinnäytetyö syvensi tekijän ymmärrystä käyttäjäkokemuksen muotoilusta, sen merkityksestä pukusuunnittelun kontekstissa ja auttoi tunnistamaan ammatillisen osaamisen kehityskohteita.
Opinnäytetyössä käydään läpi erilaisia menetelmiä, joiden avulla tekijä on tutustunut sirkusesiintyjien ja sirkuspukujen tarpeisiin. Kunkin menetelmän kohdalla pohditaan sitä, että millä tavalla menetelmä on vaikuttanut tai voisi vaikuttaa pukusuunnitteluprosessiin käyttäjäkokemuksen muotoilun näkökulmasta. Opinnäytetyössä tarkastellaan käyttäjäkokemuksen osuutta pukusuunnittelussa myös käytännön esimerkkien avulla, sekä pohditaan käyttäjäkokemuksen muotoutumiseen vaikuttavia tekijöitä pukusuunnittelun kontekstissa.
Tutustumismenetelmien, käytännön pukutuote-esimerkkien sekä Kuopion Sirkuksen tirehtöörin haastattelun myötä päädyttiin johtopäätökseen, että käyttäjäkokemus on todella merkittävä osa pukusuunnittelua, ja sirkuspukujen käytettävyyden tarpeita voidaan pitää jopa tärkeämpinä, kuin sirkuspuvun visuaalisia tarpeita. Pukusuunnittelun kontekstissa käyttäjäkokemuksen muotoutuminen pohjaa pukusuunnittelijan ammatilliseen osaamiseen, joka voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen: pukusuunnittelu, projektihallinta sekä kommunikaatio. Tätä johtopäätöstä kuvastaa tekijän toteuttama taulukko. Kaiken kaikkiaan opinnäytetyö syvensi tekijän ymmärrystä käyttäjäkokemuksen muotoilusta, sen merkityksestä pukusuunnittelun kontekstissa ja auttoi tunnistamaan ammatillisen osaamisen kehityskohteita.