Laadunhallintajärjestelmä
Sarajärvi, Julius (2025)
Sarajärvi, Julius
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504308357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii oululainen rakennusalan yritys Rakennuspalvelu J. Tuomela Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia laatujärjestelmä yrityksen sisäiseen käyttöön. Tällä hetkellä laatujärjestelmä kattaa yrityksen liiketoiminnan osalta tuotannon alueen. Laadunhallintajärjestelmän on tarkoitus toimia tulevaisuudessa ohjeistuksena jokapäiväisessä toiminnassa, helpottaa laadunvarmistusta, tehostaa ja yhtenäistää tuotannon prosesseja sekä laatua. Lisäksi sen avulla pyritään vähentämään henkilösidonnaisuuksia ja luomaan selkeämpi rakenne toimintatavoille. Laatujärjestelmä helpottaa muun muassa työnjohtamista, ennakointia sekä kustannusten arviointia. Työ tukee yrityksen toimintaa ja työtapoja, parantaen samalla työntekijöiden työskentelyolosuhteita ja sujuvuutta. Laatujärjestelmä otetaan käyttöön tuotannossa lähitulevaisuudessa
Työssä on perehdytty laajasti rakentamisen laatuun ja sen merkitykseen, laadunhallintajärjestelmän rakenteeseen sekä ISO 9000 standardeihin rakennusalan toiminnassa. Lisäksi on käsitelty laatujohtamisen periaatteita ja laatukäsikirjan merkitystä organisaation laadunhallintajärjestelmässä. Samalla on pohdittu jatkuvan kehittämisen periaatteita, joka on laatujohtamisen kulmakivi ja tärkeä osa pitkäaikaista menestystä. Tietoa työssä on kerätty laajasti eri lähteistä, kuten yrityksen omista aineistoista, alan kirjoista ja internetistä, joiden avulla on saatu kattava käsitys ajankohtaisista käytännöistä ja teoriasta laadunhallinnassa rakentamisessa.
Työssä on perehdytty laajasti rakentamisen laatuun ja sen merkitykseen, laadunhallintajärjestelmän rakenteeseen sekä ISO 9000 standardeihin rakennusalan toiminnassa. Lisäksi on käsitelty laatujohtamisen periaatteita ja laatukäsikirjan merkitystä organisaation laadunhallintajärjestelmässä. Samalla on pohdittu jatkuvan kehittämisen periaatteita, joka on laatujohtamisen kulmakivi ja tärkeä osa pitkäaikaista menestystä. Tietoa työssä on kerätty laajasti eri lähteistä, kuten yrityksen omista aineistoista, alan kirjoista ja internetistä, joiden avulla on saatu kattava käsitys ajankohtaisista käytännöistä ja teoriasta laadunhallinnassa rakentamisessa.