Auto- ja logistiikan perustutkintojen itsearviointi
Kärkkäinen, Jussi (2015)
Kärkkäinen, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243525
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Hämeenlinnassa sijaitsevan toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen Ammattiopisto Tavastian kahdessa perustutkinnossa toteutuvaa opetusta kestävän kehityksen näkökulmasta. Työssä tarkastellaan miten kestävä kehitys toteutuu opetuksessa ja toiminnassa. Oppilaitos on hankkimassa kestävän kehityksen ympäristösertifiointia.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kahdessa perustutkinnossa itsearviointia erityisellä itsearviointiryhmillä, joka koostui oppilaitoksen henkilökunnasta. Arviointityö tehtiin pääosin lukuvuoden 2013–2014 kevätlukukaudella.
Arvioinnissa todettiin opetuksen päälinjausten olevan kunnossa kestävän kehityksen osalta, mutta parannusehdotuksia löytyi niin yksittäisiin kuin opetuksellisiin ja kierrätyksellisiin asioihin. Tuloksia oppilaitos voi myöhemmin hyödyntää merkitsemällä lopputyössä esille nousseita kohteita oppilaitoksen omaan toteutussuunnitelmaan. Toteutussuunnitelma on valtakunnallisen opetussuunnitelman pohjalta kirjoitettu suunnitelma, jossa on eriteltynä jokaisen kurssin arviointiperusteet, pakolliset harjoitustyöt ja sisällöt.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kahdessa perustutkinnossa itsearviointia erityisellä itsearviointiryhmillä, joka koostui oppilaitoksen henkilökunnasta. Arviointityö tehtiin pääosin lukuvuoden 2013–2014 kevätlukukaudella.
Arvioinnissa todettiin opetuksen päälinjausten olevan kunnossa kestävän kehityksen osalta, mutta parannusehdotuksia löytyi niin yksittäisiin kuin opetuksellisiin ja kierrätyksellisiin asioihin. Tuloksia oppilaitos voi myöhemmin hyödyntää merkitsemällä lopputyössä esille nousseita kohteita oppilaitoksen omaan toteutussuunnitelmaan. Toteutussuunnitelma on valtakunnallisen opetussuunnitelman pohjalta kirjoitettu suunnitelma, jossa on eriteltynä jokaisen kurssin arviointiperusteet, pakolliset harjoitustyöt ja sisällöt.