RAI- ARVIOINTIMENETELMÄN KÄYTTÖ KOTIHOIDOSSA - TOIMINTAMALLIN KEHITTÄMINEN
Pitkänen, Satu (2025)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pitkänen, Satu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505018543
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda toimintamalli, joka tukee RAI-arvioinnin systemaattista käyttöä ja integrointia osaksi päivittäistä työtä kotihoidossa. Tavoitteena oli selkeyttää ja konkretisoida käytännön menetelmiä, joilla työyhteisön osaaminen RAI-arviointien laatimisessa kehittyisi. Kehittämistyö rajattiin kotihoidon säännöllisiin asiakkaisiin. Mallin rakentamisessa hyödynnettiin FinYHKÄ-viitekehystä, joka tukee näyttöön perustuvan hoitotyön jalkauttamista ja toimintakulttuurin kehittämistä. Yksikössä järjestetyissä työpajoissa laadittiin toimintamalli RAI-arviointiprosessin selkeyttämiseksi. Opinnäytetyön tilaajana oli Pohjois- Savon hyvinvointialue Lapinlahden kotihoito.
1.4.2023 alkaen hyvinvointialueiden on vanhuspalvelulain mukaan käytettävä RAI-arviointivälineitä iäkkäiden palvelutarpeen ja toimintakyvyn arviointiin. Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa kotihoitoa ja -palveluja koske-van lainsäädännön laatimisesta sekä niiden suunnittelusta ja ohjauksesta. Kotihoidon tarkoituksena on tukea iäkkäitä henkilöitä arjen askareissa ja toiminnoissa kotona ja sen lähiympäristössä, jotta he pystyisivät selviytymään mahdollisimman hyvin omassa kodissaan. Palvelut toteutetaan palvelutarpeen arvioinnin pohjalta ja asiakkaan sekä hänen lähipiirinsä kanssa laaditun hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisesti
Kehittämisprosessin aikana tuli ilmi, kuinka tärkeässä roolissa osaamisen kehittäminen, tiimioppiminen, työyhteisötaidot, yhteisöohjautuvuus ja hiljainen tieto ovat toimintamallin juurruttamisessa kotihoidon arkeen. Tavoitteellinen ja järjestelmällinen työntekijöiden osaamisen kehittäminen edistää palveluiden laatua ja parantaa koko tiimin toimintaa. Jatkokehityksen näkökulmasta olisi tärkeää seurata toimintamallin pitkäaikaisia vaikutuksia ja arvioida sen sopeutumista osaksi kotihoidon päivittäistä työtä. Kehittämistyön lopputuotoksena laadittiin tarkastuslista tyyppinen toimintamalli RAI arviointi prosessista. Tuloksena syntyi konkreettinen ja helposti käyttöönotettava toimintamalli, joka tukee RAI-arvioinnin hyödyntämistä osana arjen työtä ja vahvistaa henkilöstön arviointiosaamista.
1.4.2023 alkaen hyvinvointialueiden on vanhuspalvelulain mukaan käytettävä RAI-arviointivälineitä iäkkäiden palvelutarpeen ja toimintakyvyn arviointiin. Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa kotihoitoa ja -palveluja koske-van lainsäädännön laatimisesta sekä niiden suunnittelusta ja ohjauksesta. Kotihoidon tarkoituksena on tukea iäkkäitä henkilöitä arjen askareissa ja toiminnoissa kotona ja sen lähiympäristössä, jotta he pystyisivät selviytymään mahdollisimman hyvin omassa kodissaan. Palvelut toteutetaan palvelutarpeen arvioinnin pohjalta ja asiakkaan sekä hänen lähipiirinsä kanssa laaditun hoito- ja palvelusuunnitelman mukaisesti
Kehittämisprosessin aikana tuli ilmi, kuinka tärkeässä roolissa osaamisen kehittäminen, tiimioppiminen, työyhteisötaidot, yhteisöohjautuvuus ja hiljainen tieto ovat toimintamallin juurruttamisessa kotihoidon arkeen. Tavoitteellinen ja järjestelmällinen työntekijöiden osaamisen kehittäminen edistää palveluiden laatua ja parantaa koko tiimin toimintaa. Jatkokehityksen näkökulmasta olisi tärkeää seurata toimintamallin pitkäaikaisia vaikutuksia ja arvioida sen sopeutumista osaksi kotihoidon päivittäistä työtä. Kehittämistyön lopputuotoksena laadittiin tarkastuslista tyyppinen toimintamalli RAI arviointi prosessista. Tuloksena syntyi konkreettinen ja helposti käyttöönotettava toimintamalli, joka tukee RAI-arvioinnin hyödyntämistä osana arjen työtä ja vahvistaa henkilöstön arviointiosaamista.