Tiedosta innovaatioksi : KOJU.io-alustapalvelun kehittäminen innovaatiotoiminnan keinoin
Nousiainen, Ville-Petteri (2025)
Nousiainen, Ville-Petteri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048901
Tiivistelmä
Jatkuvat muutokset ja lisääntyvä epävarmuus aiheuttavat haasteita yksilöille sekä yritystoiminnalle. Innovaatioiden katsotaan tarjoavan ratkaisuja näihin haasteisiin. Innovaatiotoiminta on perinteisesti mielletty suuryritysten ja startupien osaamisalaksi. Suomessa valtaosa yrityksistä on kuitenkin pienyrityksiä. Talouskasvun ja tuottavuuden lisäämiseksi tarvitaan innovaatioita koko yrityskentällä. Näistä lähtökohdista opinnäytetyön tarkoituksena oli avata innovaation käsitettä ja kehittämistä. Lisäksi työssä haluttiin selvittää, miten innovaatiotoimintaa voidaan toteuttaa myös pienemmillä resursseilla.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tiedon jalostumista innovaatioksi sekä innovaatioiden omaksumisen teoriaa. Työn menetelmällisessä osuudessa käytettiin OKR- ja lean startup -menetelmiä, jotka tarjoavat tietoon pohjautuvia malleja toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä laadullisin menetelmin, osana tekijän yritysidean testausta. Innovaatioiden omaksumisen teoria auttoi syventämään asiakasymmärrystä ja kohdentamaan viestintää varhaisille omaksujille. Lean startup -menetelmällä suunnattiin toimintaa mitattavaa arvoa tuottaviin toimiin, ja OKR-menetelmä toimi apuna tavoitteiden asettamisessa ja tulosten mittaamisessa.
Aluksi laadittiin toimintasuunnitelmamalli, johon kirjattiin lähtötilanne, tavoite, tulokset ja toimenpiteet. Suunnitelmaa käytettiin ennakkorekisteröinnin lanseeraukseen ja ensimmäisten käyttäjien hankintaan. Näiden toimien tarkoituksena oli validoida yritysidean arvoa ja vetovoimaa. Työpaikkailmoitusta hyödynnettiin kohderyhmän tavoittamiseksi, verkkosivustoa vetovoiman selvittämiseksi ja esittelyvideota palvelusta välitettävän tiedon lisäämiseksi. Opinnäytetyössä tarkasteltiin seurantajakson ensimmäisen viikon mittareiden tuloksia toimenpiteiden arvon validoimiseksi. Työssä aikaan saadut tuotokset ohjaavat toiminnan kehitystä ja saadut tulokset auttavat päätöksenteossa tulevaisuudessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin tiedon jalostumista innovaatioksi sekä innovaatioiden omaksumisen teoriaa. Työn menetelmällisessä osuudessa käytettiin OKR- ja lean startup -menetelmiä, jotka tarjoavat tietoon pohjautuvia malleja toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä laadullisin menetelmin, osana tekijän yritysidean testausta. Innovaatioiden omaksumisen teoria auttoi syventämään asiakasymmärrystä ja kohdentamaan viestintää varhaisille omaksujille. Lean startup -menetelmällä suunnattiin toimintaa mitattavaa arvoa tuottaviin toimiin, ja OKR-menetelmä toimi apuna tavoitteiden asettamisessa ja tulosten mittaamisessa.
Aluksi laadittiin toimintasuunnitelmamalli, johon kirjattiin lähtötilanne, tavoite, tulokset ja toimenpiteet. Suunnitelmaa käytettiin ennakkorekisteröinnin lanseeraukseen ja ensimmäisten käyttäjien hankintaan. Näiden toimien tarkoituksena oli validoida yritysidean arvoa ja vetovoimaa. Työpaikkailmoitusta hyödynnettiin kohderyhmän tavoittamiseksi, verkkosivustoa vetovoiman selvittämiseksi ja esittelyvideota palvelusta välitettävän tiedon lisäämiseksi. Opinnäytetyössä tarkasteltiin seurantajakson ensimmäisen viikon mittareiden tuloksia toimenpiteiden arvon validoimiseksi. Työssä aikaan saadut tuotokset ohjaavat toiminnan kehitystä ja saadut tulokset auttavat päätöksenteossa tulevaisuudessa.