Tapahtuman digitaalisen markkinoinnin kehittäminen
Koski, Laura; Uusiportimo, Venla (2025)
Koski, Laura
Uusiportimo, Venla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konkreettisia kehitysehdotuksia Kuopio Cup -tapahtuman digitaalisen markkinoinnin tehostamiseksi toimeksiantajan tarpeiden mukaisesti. Työssä kartoitettiin Kuopion Palloseura ry:n järjestämän jalkapallotapahtuman digitaalisen markkinoinnin nykytilaa, tunnistettiin siihen liittyviä haasteita ja kehityskohteita sekä esitettiin tutkimustulosten pohjalta ehdotuksia markkinoinnin parantamiseksi. Toimeksiantajana toimi Kuopion Palloseura ry, joka tavoitteli digitaalisen markkinoinnin avulla turnauksen tunnettuuden ja osallistujamäärien kasvattamista.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin marraskuussa 2024 puolistrukturoitujen yksilöhaastattelujen ja Webropol -alustalla toteutetun kyselytutkimuksen avulla. Molemmissa tutkimuksissa kohderyhmänä olivat henkilöt, joille Kuopio Cup -tapahtuma oli entuudestaan tuttu joko järjestäjänä tai osallistujana. Haastattelujen kysymykset keskittyivät tapahtuman digitaalisen markkinoinnin nykytilaan, puutteisiin ja mahdollisiin kehityskohteisiin. Kyselytutkimuksen avulla kerättiin dataan pohjautuvaa tietoa kohderyhmän näkemyksistä Kuopio Cupin digitaalisesta markkinoinnista, sen vaikuttavuudesta sekä mahdollisista kehitysehdotuksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella Kuopio Cupin digitaalinen markkinointi todettiin kokonaisuutena toimivaksi, mutta kehityskohteitakin tunnistettiin. Erityisesti sosiaalisen median kanavat ja verkkosivusto osoittautuivat tärkeiksi näkyvyyden ja osallistujien sitoutumisen tukemisessa ensimmäisenä vuotena. Kehittämistarpeita ilmeni erityisesti kohderyhmälähtöisessä viestinnässä, markkinointikanavien monipuolisemmassa hyödyntämisessä, verkkosivuston käytettävyyttä parantamisessa, sosiaalisen median hyödyntämistä strategisemmin sekä sähköpostimarkkinoinnin tehostamisessa. Työssä esitetyt kehitysehdotukset perustuvat tutkimuksen tuloksiin ja teoriaan, mutta ne on muokattu siten, että organisaation on helppo ottaa kehitysehdotukset käytäntöön.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin marraskuussa 2024 puolistrukturoitujen yksilöhaastattelujen ja Webropol -alustalla toteutetun kyselytutkimuksen avulla. Molemmissa tutkimuksissa kohderyhmänä olivat henkilöt, joille Kuopio Cup -tapahtuma oli entuudestaan tuttu joko järjestäjänä tai osallistujana. Haastattelujen kysymykset keskittyivät tapahtuman digitaalisen markkinoinnin nykytilaan, puutteisiin ja mahdollisiin kehityskohteisiin. Kyselytutkimuksen avulla kerättiin dataan pohjautuvaa tietoa kohderyhmän näkemyksistä Kuopio Cupin digitaalisesta markkinoinnista, sen vaikuttavuudesta sekä mahdollisista kehitysehdotuksista.
Tutkimuksen tulosten perusteella Kuopio Cupin digitaalinen markkinointi todettiin kokonaisuutena toimivaksi, mutta kehityskohteitakin tunnistettiin. Erityisesti sosiaalisen median kanavat ja verkkosivusto osoittautuivat tärkeiksi näkyvyyden ja osallistujien sitoutumisen tukemisessa ensimmäisenä vuotena. Kehittämistarpeita ilmeni erityisesti kohderyhmälähtöisessä viestinnässä, markkinointikanavien monipuolisemmassa hyödyntämisessä, verkkosivuston käytettävyyttä parantamisessa, sosiaalisen median hyödyntämistä strategisemmin sekä sähköpostimarkkinoinnin tehostamisessa. Työssä esitetyt kehitysehdotukset perustuvat tutkimuksen tuloksiin ja teoriaan, mutta ne on muokattu siten, että organisaation on helppo ottaa kehitysehdotukset käytäntöön.