"Ihmisten vuorovaikutteista toimintaa ihmisille" : perhekeskustoiminnan tunnettuuden edistäminen kuntien varhaiskasvatuksessa
Mannermaa, Jonna (2025)
Mannermaa, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505038791
Tiivistelmä
Perhekeskustoimintamalli on tunnistettu tutkimusten mukaan vaikuttavaksi monialaisena yhteistyönä kehitetyksi palvelurakenteeksi. Tämä opinnäytetyö toteutettiin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen Seinäjoen perhekeskukselle. Tarkoituksena oli kartoittaa käsityksiä perhekeskuskokonaisuuden tunnettuudesta ja sen edistämisestä kuntien varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on tuottaa tietoa perhekeskustoimintamallin kehittämisestä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen perhekeskustoimijat arvioivat yhteistyön nykytilaa ja sen mahdollisia kehittämistarpeita sekä millaisia mahdollisuuksia viestinnän keinoin on edistää perhekeskuskokonaisuuden tunnettuutta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsitteli perhekeskustoimintamallia, moniammatillista yhteistyötä, viestinnän vaikutusta yhteiskehittämiseen, varhaiskasvatuksen roolia ja varhaisen tuen vaikuttavuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin kahta erillistä aineistoa. Ensimmäinen aineisto hankittiin perhekeskustiimin kokoontumisessa hyödyntäen osallistavaa havainnointia ja kyselylomaketta. Toinen aineisto muodostui varhaiskasvatuksen kehittämisfoorumitilaisuuden ryhmäkeskustelusta akvaariomenetelmän avulla. Tutkimusaineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittavat perhekeskuksessa tehtävän yhteistyön toimiviksi tekijöiksi työntekijöiden asiantuntijuuden ja osaamisen, taloudellisuuden ja resurssien hyödyntämisen, toiminnan koordinoinnin ja yhteistyökulttuurin, organisaation luovuuden ja jatkuvan kehittämisen sekä asiakaslähtöisen palvelun. Kehittämiskohteiksi koetaan tehokas ja monikanavainen viestintä, perhekeskustoiminnan markkinointi ja työyhteisön toimintamallit moniammatillisessa yhteistyössä. Tutkimustulosten pohjalta kirjattiin kehittämissuositukset Seinäjoen perhekeskukselle. The family center model has been identified in studies as an effective service structure developed through multidisciplinary cooperation. This thesis was carried out for the Seinäjoki Family Center of the South Ostrobothnia Welfare Region. The purpose of the study was to survey perceptions of the awareness and promotion of the Family Center concept in municipalities` early childhood education. The aim is to provide information on the development of the family center model from an early childhood education perspective. The research questions were used to find out how family center workers in childhood education assess the current state of cooperation and its possible development needs, as well as what kind of possibilities there are to promote awareness of the family center concept through communication.
The theoretical framework of the study covered the family center model, multidisciplinary cooperation, the impact of communication on co-creation, the role of early childhood education and the effectiveness of early support. The study was conducted as a qualitative study. Two separate sets of data were used. The first data was collected at a family center team meeting using participatory observation and a questionnaire. The second data set was generated from a group discussion at an early childhood development forum meeting using the aquarium method. The data were analysed using inductive content analysis.
The results of the study show that the factors that make cooperation in family centers work are the expertise and skills of the employees, economy and resource utilization, coordination and a culture of cooperation, organizational creativity and continuous development and customer-oriented service. Effective and multi-channel communication, marketing of the family center and the working community`s approach to multi-professional cooperation are seen as areas for improvement. Based on the research results, development recommendations were written for the Seinäjoki Family Center.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsitteli perhekeskustoimintamallia, moniammatillista yhteistyötä, viestinnän vaikutusta yhteiskehittämiseen, varhaiskasvatuksen roolia ja varhaisen tuen vaikuttavuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin kahta erillistä aineistoa. Ensimmäinen aineisto hankittiin perhekeskustiimin kokoontumisessa hyödyntäen osallistavaa havainnointia ja kyselylomaketta. Toinen aineisto muodostui varhaiskasvatuksen kehittämisfoorumitilaisuuden ryhmäkeskustelusta akvaariomenetelmän avulla. Tutkimusaineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittavat perhekeskuksessa tehtävän yhteistyön toimiviksi tekijöiksi työntekijöiden asiantuntijuuden ja osaamisen, taloudellisuuden ja resurssien hyödyntämisen, toiminnan koordinoinnin ja yhteistyökulttuurin, organisaation luovuuden ja jatkuvan kehittämisen sekä asiakaslähtöisen palvelun. Kehittämiskohteiksi koetaan tehokas ja monikanavainen viestintä, perhekeskustoiminnan markkinointi ja työyhteisön toimintamallit moniammatillisessa yhteistyössä. Tutkimustulosten pohjalta kirjattiin kehittämissuositukset Seinäjoen perhekeskukselle.
The theoretical framework of the study covered the family center model, multidisciplinary cooperation, the impact of communication on co-creation, the role of early childhood education and the effectiveness of early support. The study was conducted as a qualitative study. Two separate sets of data were used. The first data was collected at a family center team meeting using participatory observation and a questionnaire. The second data set was generated from a group discussion at an early childhood development forum meeting using the aquarium method. The data were analysed using inductive content analysis.
The results of the study show that the factors that make cooperation in family centers work are the expertise and skills of the employees, economy and resource utilization, coordination and a culture of cooperation, organizational creativity and continuous development and customer-oriented service. Effective and multi-channel communication, marketing of the family center and the working community`s approach to multi-professional cooperation are seen as areas for improvement. Based on the research results, development recommendations were written for the Seinäjoki Family Center.