Korvausasteen määrittäminen hiilikädenjäljen laskentamenetelmän tueksi
Saarinen, Oona (2025)
Saarinen, Oona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028641
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli määrittää Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen tuotekategorioille korvausasteet, jotka kuvaavat kuinka hyvin käytetyt tuotteet korvaavat tarvetta ostaa uusia vastaavia tuotteita. Insinöörityössä myös selvitettiin voivatko käytetyt tuotteet korvata muutakin kuin vastaavia tuotteita. Korvausastetta voidaan hyödyntää Kierrätyskeskuksen hiilikädenjäljen laskennassa.
Korvausaste määritettiin asiakaskyselyn avulla. Asiakaskyselyä varten tutustuttiin aiempiin korvausasteita käsitteleviin tutkimuksiin. Asiakaskyselyssä korvausasteen määrittävä kysymys oli ”Korvaako kyseisen tuotteen osto tarpeesi ostaa vastaava uusi tuote?” Yleiseksi korvausasteeksi saatiin 86 %. Korvausasteet saatiin määritettyä lukuun ottamatta yhtä tuotekategoriaa, joka jäi ilman vastauksia. Korvausaste osoittautui korkeaksi verrattuna aiempiin tutkimuksiin. Mahdollisia syitä korkeaan korvausasteeseen voivat olla kysymyksen erilainen muotoilu, asiakkaiden kokemus tarpeellisuudesta sekä Kierrätyskeskuksen onnistunut toiminta käytetyn tavaran toimijana.
25 % asiakkaista, jotka eivät kokeneet käytetyn tuotteen korvaavan uuden vastaavan tuotteen oston tarvetta, kokivat sen korvaavan jonkun muun uuden tuotteen oston tarpeen. Kierrätyskeskuksen tuotteet korvaavat siis muitakin uusia tuotteita, vaikka kyseisiä ostoksia ei huomioida korvausasteessa.
Korvausaste määritettiin asiakaskyselyn avulla. Asiakaskyselyä varten tutustuttiin aiempiin korvausasteita käsitteleviin tutkimuksiin. Asiakaskyselyssä korvausasteen määrittävä kysymys oli ”Korvaako kyseisen tuotteen osto tarpeesi ostaa vastaava uusi tuote?” Yleiseksi korvausasteeksi saatiin 86 %. Korvausasteet saatiin määritettyä lukuun ottamatta yhtä tuotekategoriaa, joka jäi ilman vastauksia. Korvausaste osoittautui korkeaksi verrattuna aiempiin tutkimuksiin. Mahdollisia syitä korkeaan korvausasteeseen voivat olla kysymyksen erilainen muotoilu, asiakkaiden kokemus tarpeellisuudesta sekä Kierrätyskeskuksen onnistunut toiminta käytetyn tavaran toimijana.
25 % asiakkaista, jotka eivät kokeneet käytetyn tuotteen korvaavan uuden vastaavan tuotteen oston tarvetta, kokivat sen korvaavan jonkun muun uuden tuotteen oston tarpeen. Kierrätyskeskuksen tuotteet korvaavat siis muitakin uusia tuotteita, vaikka kyseisiä ostoksia ei huomioida korvausasteessa.