Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tekoälyn hyödyntäminen ravintola-alan työtehtävissä

Kylmäkorpi, Eveliina (2025)

 
Avaa tiedosto
Kylmakorpi_Eveliina.pdf (1.775Mt)
Lataukset: 


Kylmäkorpi, Eveliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505028748
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyä voidaan hyödyntää ravintola-alalla käytännönläheisesti. Toimintatutkimus toteutettiin Osuuskauppa Suur-Savon kahvilatoimipaikkaan, Cafe Stellaan. Työn tavoitteena oli löytää tekoälyn avulla konkreettisia ratkaisuja arjen haasteisiin sekä arvioida tekoälyn käyttömahdollisuuksia palveluliiketoiminnan, henkilöstöjohtamisen ja asiakaskokemuksen kehittämisessä.

Toimintatutkimus keskittyi neljään keskeiseen alueeseen, joita ovat henkilöstöjohtaminen, toiminnan suunnittelu ja kustannusten hallinta, johtamisen ja operatiivisten taitojen kehittäminen sekä ennakointi ja asiakaskäyttäytymisen muutokset. Tekoäly työvälineinä käytettiin ChatGPT:tä sekä Microsoft Copilotia.

Toimintatutkimuksessa nousi esiin se, että tekoäly voi tarjota merkittävää tukea erityisesti ideoiden tuottamiseen, viestintään, erilaisten henkilöstöjohtamisen materiaalien kehittämiseen, markkinointiin sekä operatiiviseen suunnittelutyöhön. Esimerkiksi perehdytyspaketin laatiminen, kyselyt, sekä erilaiset markkinointi materiaalit ja vuosikello syntyivät tekoälyn avulla tehokkaasti. Se sijaan liiketoiminnan arjen suunnittelussa sekä kustannusten hallinnassa tekoälyn tarjoama hyöty oli rajallista. Tähän vaikutti merkittävästi käytössä olevan tiedon epäloogisuus ja epämuodollisuus. Järjestelmät eivät tukeneet automatisoitua analysointia vaan analysointiin tarvittiin paljon manuaalista työtä ja silti tieto jäi puutteelliseksi tekoälylle.

Toimintatutkimuksen tulosten perusteella tekoäly ei korvaa ihmistä. Tekoälystä voi muodostua arvokas työkalu esihenkilölle ja henkilöstölle. Tekoäly nopeutti työtä, antoi uusia näkökulmia ja auttoi jäsentämään ajatuksia. Samalla tutkimus osoitti, että tekoälyn hyödyntäminen vaatii tiedon eli datan, eheyttä, selkeitä rakenteita sekä käyttäjän kykyä ohjata ja muokata sen tuottamaa sisältöä. Parhaimmillaan tekoäly osoittautui helposti lähestyttäväksi ja käyttökelpoiseksi ”digitaaliseksi työkaveriksi”, jonka kanssa on mahdollista kehittää liiketoimintaa tehokkaammin, suunnitelmallisemmin ja asiakaslähtöisemmin.

Avainsanat: Tekoäly, Palveluliiketoiminta, Muutosjohtaminen
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste