Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Leikin ja oppimisympäristön kehittäminen lapsia osallistamalla varhaiskasvatuksessa

Soininen, Heli (2025)

 
Avaa tiedosto
Soininen_Heli.pdf (1.095Mt)
Lataukset: 


Soininen, Heli
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505048919
Tiivistelmä
Leikki on merkityksellinen ja luontainen tapa varhaiskasvatusikäisten lasten oppimiselle. Varhaiskasvatuksessa on oleellista ymmärtää leikin itseisarvo lapselle itselleen sekä sen pedagoginen rooli oppimisessa, lasten kokonaisvaltaisessa kehityksessä ja hyvinvoinnissa. Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä tulee kehittää niin, että ne tukevat varhaiskasvatuksen tavoitteiden saavuttamista sekä lasten itsetunnon, sosiaalisten taitojen ja oppimisen kehittymistä. Oppimisympäristöjen suunnittelu ja luominen tapahtuvat yhteistyössä lasten kanssa.

Opinnäytetyössä havainnoitiin ja tarkasteltiin lasten leikkiä varhaiskasvatuksen oppimisympäristössä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena etnografisin menetelmin. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä toimi Kirkkonummen kunnan varhaiskasvatusyksikkö.

Tutkimuskysymyksiin haettiin vastausta lasten osallisuuden kokemisesta, leikin vuorovaikutustilanteista sekä mahdollisuudesta kehittää leikkiä varhaiskasvatuksen oppimisympäristössä.

Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa lapsia osallistettiin haastattelemalla, toiveita kuuntelemalla ja mahdollistettiin vaikuttaminen leikkitilojen muokkaukseen. Leikkitilanteita havainnoitiin videoimalla rajatun ajan uudistetuissa oppimisympäristöissä.
Palautetta pyydettiin loppuvaiheessa lapsia haastattelemalla sekä palautelomakkeella lapsilta ja heidän perheiltä.

Tuloksissa nousi esiin lasten leikin tarve ja halu olla mukana vaikuttamassa varhaiskasvatuksen oppimisympäristöön. Huomioitavaa oli, että lasten näkökulma leikkiin eriää usein aikuisen oletetusta leikin sisällöstä. Audiovisuaalinen dokumentointi on yksi toimintatapa, jolla voidaan todentaa lasten tarpeita ja kehittää leikkiä ja oppimisympäristöä varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste