Avoimet oppimisympäristöt tulevaisuuden suunnannäyttäjinä
Saloniemi, Kirsi (2015)
Saloniemi, Kirsi
Lapin Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-075-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-075-0
Tiivistelmä
Avoimet oppimisympäristöt ovat kokonaisvaltaisia toimintaympäristöjä, jotka muodostuvat fyysisesti tilasta, saatavilla olevasta teknologiasta sekä sosiaalisesta ympäristöstä ja verkostoista. Keskiössä ovat aktiiviset kansalaiset, jotka omalla verkostoituneella toiminnallaan rakentavat ja luovat uutta. Työn ja koulutuksen muutos sekä teknologian kehittyminen muovaavat niitä oppimisympäristöjä, joissa ihmiset toimivat. Ihmisiltä vaaditaan yhä enemmän jatkuvaa uuden oppimista ja oman osaamisen kokonaisvaltaista päivittämistä.
Tärkeää on tehdä tulevaisuuden ennakointityötä, jossa pyritään hahmottamaan erilaisia mahdollisia kuvia tulevaisuudesta. Jotta tulevaisuus olisi toivotun kaltainen, tarvitaan aktiivista toimintaa ja päätöksentekoa jo nyt. Tulevaisuus ei ole jotain annettua, vaan tulevaisuus on jotain mikä tehdään itse.
Tässä julkaisussa käsitellään tulevaisuuden ennakointia hanketyössä sekä avataan näkymiä tulevaisuuden avoimiin oppimisympäristöihin sekä aktiiviseen kansalaisuuteen. Julkaisu on tehty osana AKTIIVI Plus -koordinaatiohankkeen ennakointityötä.
www.aktiivi.info
Tärkeää on tehdä tulevaisuuden ennakointityötä, jossa pyritään hahmottamaan erilaisia mahdollisia kuvia tulevaisuudesta. Jotta tulevaisuus olisi toivotun kaltainen, tarvitaan aktiivista toimintaa ja päätöksentekoa jo nyt. Tulevaisuus ei ole jotain annettua, vaan tulevaisuus on jotain mikä tehdään itse.
Tässä julkaisussa käsitellään tulevaisuuden ennakointia hanketyössä sekä avataan näkymiä tulevaisuuden avoimiin oppimisympäristöihin sekä aktiiviseen kansalaisuuteen. Julkaisu on tehty osana AKTIIVI Plus -koordinaatiohankkeen ennakointityötä.
www.aktiivi.info