Mielen hyvinvointia tukeva johtaminen
Hautamäki, Sanna (2025)
Hautamäki, Sanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069445
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka esihenkilö voi vaikuttaa työntekijän mielen hyvinvointiin ja tukea työntekijöitä organisaatioissa. Opinnäytetyön tarkoitus oli löytää keinoja, joita esihenkilötyössä voi myynnin ja asiakaspalvelualalla huomioida, jotta työyhteisö voi hyvin ja sitä kautta antaa parasta työpanosta yrityksen eteen.
Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimustyönä. Tutkimuksessa on haastattelujen avulla selvitetty mitä mielen työhyvinvointi työssä merkitsee, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat työntekijöille mielen pahoinvointia sekä kuinka esihenkilö on onnistunut tukemaan hyvinvointia ja kuinka työntekijät toivovat esihenkilöiden huomioivan heidän hyvinvointiaan. Tutkimus suunnattiin myynnin ja asiakaspalvelun alalla toimivien 30–45-vuotiaiden naisten keskuuteen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mielen hyvinvoinnilla on suuri merkitys työntekijän jaksamiseen ja työntekoon. Sen lisäksi, että työntekijällä itsellään on vastuu omasta hyvinvoinnistaan, esihenkilön taidoilla ja toiminnalla suuri merkitys. Esihenkilöltä toivotaan hyvinkin arkipäiväisiä asioita sekä tasapuolisuutta.
Opinnäytetyön tarkoitus on tarjota hyödyllistä tietoa ja käytännön suosituksia organisaatioille, jotka pyrkivät kehittämään esihenkilötyötä ja edistämään työntekijöidensä mielen hyvinvointia. Mielen hyvinvoinnin tukeminen esihenkilötyössä ei ole vain lakisääteinen tai eettinen velvollisuus, vaan myös koko organisaation strateginen päätös, joka parhaimmillaan johtaa kestävämpään ja menestyvämpään organisaatiokulttuuriin.
Tutkimusosuus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimustyönä. Tutkimuksessa on haastattelujen avulla selvitetty mitä mielen työhyvinvointi työssä merkitsee, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat työntekijöille mielen pahoinvointia sekä kuinka esihenkilö on onnistunut tukemaan hyvinvointia ja kuinka työntekijät toivovat esihenkilöiden huomioivan heidän hyvinvointiaan. Tutkimus suunnattiin myynnin ja asiakaspalvelun alalla toimivien 30–45-vuotiaiden naisten keskuuteen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että mielen hyvinvoinnilla on suuri merkitys työntekijän jaksamiseen ja työntekoon. Sen lisäksi, että työntekijällä itsellään on vastuu omasta hyvinvoinnistaan, esihenkilön taidoilla ja toiminnalla suuri merkitys. Esihenkilöltä toivotaan hyvinkin arkipäiväisiä asioita sekä tasapuolisuutta.
Opinnäytetyön tarkoitus on tarjota hyödyllistä tietoa ja käytännön suosituksia organisaatioille, jotka pyrkivät kehittämään esihenkilötyötä ja edistämään työntekijöidensä mielen hyvinvointia. Mielen hyvinvoinnin tukeminen esihenkilötyössä ei ole vain lakisääteinen tai eettinen velvollisuus, vaan myös koko organisaation strateginen päätös, joka parhaimmillaan johtaa kestävämpään ja menestyvämpään organisaatiokulttuuriin.