Sisäinen työnantajamielikuva strategisena kilpailutekijänä
Takala, Hanna-Leena (2025)
Takala, Hanna-Leena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069461
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkoituksena on kuvata toimeksiantajayrityksen työntekijöiden kokemuksia ja mielikuvia organisaatiosta työnantajana. Tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, millainen organisaation sisäinen työnantajamielikuva on, miten sitä voidaan kehittää työntekijöiden näkökulmasta ja millainen merkitys työnantajamielikuvalla on työntekijän sitoutumiseen. Tutkimus rajattiin tarkastelemaan ilmiötä työntekijöiden näkökulmasta, eikä muiden sidosryhmien tai organisaatioiden käsityksiä ilmiöstä otettu tässä tutkimuksessa huomioon.
Tämän tutkimuksen viitekehys pohjautuu Barrow ja Mosleyn (2005, 150) kehittämään työnantajamielikuvatarjoama -malliin, jonka avulla organisaatio pystyy johtamaan ja kehittämään omaa tarjoamaa. Malli koostuu 12 ulottuvuudesta, jotka on jaettu edelleen kahteen kokonaisuuteen eli organisaatiotasoisiin linjauksiin ja paikallisiin käytäntöihin. Tutkimus peilautuu henkilöstöjohtamisen ja brändijohtamisen teorioihin, minkä vuoksi sisäistä työnantajamielikuvaa tarkastellaan myös markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen teoreettinen pohja jakautuu myös organisaation sitoutumista käsittelevään kirjallisuuteen ja teoriaan sekä sivuaa teoriaa psykologisesta sopimuksesta ja sen vaikutuksesta työntekijän ja organisaation väliseen suhteeseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Haastatteluja tehtiin yhteensä yhdeksän ja haastateltavina olivat kohdeorganisaatiossa työskennelleet työntekijät. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin TEAMS-sovelluksen kautta marraskuun ja joulukuun 2024 aikana. Laadullisen aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysinä.
Tutkimustuloksista nousi viisi valaisevaa teemaa, joita voidaan pitää tärkeinä sisäiseen työnantajamielikuvaan liittyvänä tekijänä. Nämä tekijät ovat kehittymismahdollisuudet, johtaminen, organisaatiokulttuuri, kilpailukykyinen palkka ja muut edut sekä ulkoinen maine. Tutkimuksen toisena teemana oli sitoutuminen, eli millainen merkitys työnantajamielikuvalla on organisaation työntekijän sitoutumiselle. Organisaation sitoutumisen taustalla on muun muassa työyhteisö, mielekkäät työtehtävät ja työn merkityksellisyys, jotka koettiin tärkeiksi tekijöiksi sitoutumiselle.
Tämän tutkimuksen viitekehys pohjautuu Barrow ja Mosleyn (2005, 150) kehittämään työnantajamielikuvatarjoama -malliin, jonka avulla organisaatio pystyy johtamaan ja kehittämään omaa tarjoamaa. Malli koostuu 12 ulottuvuudesta, jotka on jaettu edelleen kahteen kokonaisuuteen eli organisaatiotasoisiin linjauksiin ja paikallisiin käytäntöihin. Tutkimus peilautuu henkilöstöjohtamisen ja brändijohtamisen teorioihin, minkä vuoksi sisäistä työnantajamielikuvaa tarkastellaan myös markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen teoreettinen pohja jakautuu myös organisaation sitoutumista käsittelevään kirjallisuuteen ja teoriaan sekä sivuaa teoriaa psykologisesta sopimuksesta ja sen vaikutuksesta työntekijän ja organisaation väliseen suhteeseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Haastatteluja tehtiin yhteensä yhdeksän ja haastateltavina olivat kohdeorganisaatiossa työskennelleet työntekijät. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin TEAMS-sovelluksen kautta marraskuun ja joulukuun 2024 aikana. Laadullisen aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysinä.
Tutkimustuloksista nousi viisi valaisevaa teemaa, joita voidaan pitää tärkeinä sisäiseen työnantajamielikuvaan liittyvänä tekijänä. Nämä tekijät ovat kehittymismahdollisuudet, johtaminen, organisaatiokulttuuri, kilpailukykyinen palkka ja muut edut sekä ulkoinen maine. Tutkimuksen toisena teemana oli sitoutuminen, eli millainen merkitys työnantajamielikuvalla on organisaation työntekijän sitoutumiselle. Organisaation sitoutumisen taustalla on muun muassa työyhteisö, mielekkäät työtehtävät ja työn merkityksellisyys, jotka koettiin tärkeiksi tekijöiksi sitoutumiselle.