Työnantajamielikuvan merkitys ulkomaisen työvoiman houkuttelemisessa suomalaisiin yrityksiin
Kallionpää, Iiris (2025)
Kallionpää, Iiris
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079593
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työnantajamielikuvan merkitystä, kun halutaan rekrytoida ulkomaisia asiantuntijoita suomalaisiin yrityksiin. Tavoitteena oli selvittää, mitä piirteitä ulkomaiset asiantuntijat arvostavat työnantajassa työnhakutilanteessa ja mitä se vaatisi, jotta työnhakijat saataisiin muuttamaan työn perässä Suomeen.
Teoriaosuus koostuu kahdesta pääkäsitteestä: markkinoinnista ja rekrytoinnista. Niiden alakäsitteitä tarkastellaan työnantajan näkökulmasta. Alakäsitteitä ovat muun muassa rekrytointisuunnitelma, rekrytointimarkkinointi, brändi, markkinointisuunnitelma ja tarinankerronta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Kysely julkaistiin erilaisissa sosiaalisen median alustoilla ja viestipalveluissa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Suomessa ja Suomen ulkopuolella asuvat ulkomaalaiset. Tutkimustulokset osoittivat, että tärkeimpiä tekijöitä yritykseen hakeutumisessa ulkomaisten vastaajien keskuudessa ovat uramahdollisuudet sekä työn- ja vapaa-ajan tasapaino.
Teoreettisessa viitekehyksessä ja kyselyn vastauksissa voitiin huomata samoja piirteitä. Näitä oli esimerkiksi monimuotoisuus, tasa-arvo ja inklusiivisuus (DEI).
Tätä opinnäytetyötä sekä siihen tehtyä tutkimusta voidaan hyödyntää suomalaisissa yrityksissä, jotka haluavat palkata ulkomaisia asiantuntijoita. Tätä voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi yritysten rekrytointimarkkinoinnin suunnittelussa ja avointen työpaikkailmoitusten ideoinnissa. This thesis studied the role of employer image when trying to attract foreign professionals to work in Finnish companies. The objective was to figure out which features foreign professionals appreciate in employers when applying for jobs and what it would require to get the professionals to come work in Finland.
The theory consists of two main concepts: marketing and recruiting. Their subconcepts are marketing plan, recruitment marketing, brand, recruitment plan and storytelling, among other things.
A survey was implemented as quantitative research with the help of a questionnaire. The questionnaire was shared in different social media and message channels. The target group of the survey were foreign professionals living in and outside of Finland. The survey results indicated that the most important factors in applying to a company are career opportunities and work-life balance, according to the foreign professionals.
There were similar features in the theoretical framework and the survey´s responses. These were for example diversity, equity and inclusion (DEI).
This thesis and its survey can be taken advantage of in Finnish companies who want to hire foreign professionals. This can be used as a source of information, when planning on companies´ recruitment marketing plan and brainstorming open job advertisements.
Teoriaosuus koostuu kahdesta pääkäsitteestä: markkinoinnista ja rekrytoinnista. Niiden alakäsitteitä tarkastellaan työnantajan näkökulmasta. Alakäsitteitä ovat muun muassa rekrytointisuunnitelma, rekrytointimarkkinointi, brändi, markkinointisuunnitelma ja tarinankerronta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeen avulla. Kysely julkaistiin erilaisissa sosiaalisen median alustoilla ja viestipalveluissa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Suomessa ja Suomen ulkopuolella asuvat ulkomaalaiset. Tutkimustulokset osoittivat, että tärkeimpiä tekijöitä yritykseen hakeutumisessa ulkomaisten vastaajien keskuudessa ovat uramahdollisuudet sekä työn- ja vapaa-ajan tasapaino.
Teoreettisessa viitekehyksessä ja kyselyn vastauksissa voitiin huomata samoja piirteitä. Näitä oli esimerkiksi monimuotoisuus, tasa-arvo ja inklusiivisuus (DEI).
Tätä opinnäytetyötä sekä siihen tehtyä tutkimusta voidaan hyödyntää suomalaisissa yrityksissä, jotka haluavat palkata ulkomaisia asiantuntijoita. Tätä voidaan käyttää hyväksi esimerkiksi yritysten rekrytointimarkkinoinnin suunnittelussa ja avointen työpaikkailmoitusten ideoinnissa.
The theory consists of two main concepts: marketing and recruiting. Their subconcepts are marketing plan, recruitment marketing, brand, recruitment plan and storytelling, among other things.
A survey was implemented as quantitative research with the help of a questionnaire. The questionnaire was shared in different social media and message channels. The target group of the survey were foreign professionals living in and outside of Finland. The survey results indicated that the most important factors in applying to a company are career opportunities and work-life balance, according to the foreign professionals.
There were similar features in the theoretical framework and the survey´s responses. These were for example diversity, equity and inclusion (DEI).
This thesis and its survey can be taken advantage of in Finnish companies who want to hire foreign professionals. This can be used as a source of information, when planning on companies´ recruitment marketing plan and brainstorming open job advertisements.