Osallistava asiakastyön dokumentointi asumispalveluyksikössä – henkilöstön kokemuksia
Kosonen, Inka (2025)
Kosonen, Inka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069274
Tiivistelmä
Asiakastyön dokumentointi on tärkeä osa sosiaalihuollon ammattilaisen päivittäistä työtä ja se ohjaa olennaisesti muun muassa asiakkaan oikeuksien toteutumista sekä työntekijän oikeusturvaa. Asiakkaan osallistaminen dokumentoinnin prosesseihin tekee tehdyn työn näkyväksi, vastaa sosiaalialan ammattieettisiä periaatteita ja lainsäädännön määräyksiin sekä mahdollistaa osallisuuden kokemuksia asiakkaalle. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin osallistavan kirjaamisen osaamista eräässä asumispalveluyksikössä sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat kirjaamisen toteutumiseen. Tavoitteena oli tuottaa työelämäkumppanille merkityksellistä ja hyödynnettävää tietoa henkilöstön osaamisen ja yksikön kirjaamiskulttuurin kehittämisen tueksi.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui osallisuudesta, dialogisuudesta ja osallistavan kirjaamisen periaatteista. Lisäksi tarkasteltiin asiakastyön dokumentointia laajasti huomioiden muun muassa lainsäädäntö, eettiset periaatteet, tietoturva sekä rakenteisen kirjaamisen näkökulmat. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin anonyymisti sähköisellä kyselylomakkeella asumispalveluyksikön henkilöstöltä ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Aineiston analyysin tulokset osoittivat, että henkilöstöllä oli perustietoa osallistavasta kirjaamisesta, mutta omaan osaamiseen liittyvä varmuus oli vaihtelevaa. Asiakasta osallistavan kirjaamisen esteinä korostuivat muun muassa osaamisen puute, hektinen työarki, asiakkaan kognitiiviset haasteet sekä työn yleinen kuormittavuus. Toimintamallia edistävinä tekijöinä puolestaan korostuivat esimerkiksi asiakkaan oma kiinnostuneisuus, toimiva teknologia sekä yhteiset tavoitteet asiakkaan kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan opinnäytetyön tulosten pohjalta todeta, että osallistava kirjaaminen ei tällä hetkellä juurikaan toteudu kyseisessä asumispalveluyksikössä, vaikka se on organisaation linjausten mukaista. Henkilöstön osaamisen vahvistamiseksi tarvitaan koulutusta, toimivaa ohjeistusta sekä henkilöstön keskistä avointa keskustelua. Tulokset ovat tavoitteiden mukaisesti työelämäkumppanin hyödynnettävissä henkilöstön osaamisen ja yksikön kirjaamiskulttuurin kehittämisen tueksi. Jatkossa voisi olla hyödyllistä selvittää asiakkaiden näkökulmia osallistavasta kirjaamisesta tai pilotoida konkreettisia osallistamisen keinoja yksikön arjessa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui osallisuudesta, dialogisuudesta ja osallistavan kirjaamisen periaatteista. Lisäksi tarkasteltiin asiakastyön dokumentointia laajasti huomioiden muun muassa lainsäädäntö, eettiset periaatteet, tietoturva sekä rakenteisen kirjaamisen näkökulmat. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena. Aineisto kerättiin anonyymisti sähköisellä kyselylomakkeella asumispalveluyksikön henkilöstöltä ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Aineiston analyysin tulokset osoittivat, että henkilöstöllä oli perustietoa osallistavasta kirjaamisesta, mutta omaan osaamiseen liittyvä varmuus oli vaihtelevaa. Asiakasta osallistavan kirjaamisen esteinä korostuivat muun muassa osaamisen puute, hektinen työarki, asiakkaan kognitiiviset haasteet sekä työn yleinen kuormittavuus. Toimintamallia edistävinä tekijöinä puolestaan korostuivat esimerkiksi asiakkaan oma kiinnostuneisuus, toimiva teknologia sekä yhteiset tavoitteet asiakkaan kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan opinnäytetyön tulosten pohjalta todeta, että osallistava kirjaaminen ei tällä hetkellä juurikaan toteudu kyseisessä asumispalveluyksikössä, vaikka se on organisaation linjausten mukaista. Henkilöstön osaamisen vahvistamiseksi tarvitaan koulutusta, toimivaa ohjeistusta sekä henkilöstön keskistä avointa keskustelua. Tulokset ovat tavoitteiden mukaisesti työelämäkumppanin hyödynnettävissä henkilöstön osaamisen ja yksikön kirjaamiskulttuurin kehittämisen tueksi. Jatkossa voisi olla hyödyllistä selvittää asiakkaiden näkökulmia osallistavasta kirjaamisesta tai pilotoida konkreettisia osallistamisen keinoja yksikön arjessa.