Tarra visuaalisen viestinnän välineenä
Oras, Pieta (2025)
Oras, Pieta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069341
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee tarraa viestintävälineenä graafisen suunnittelun näkökulmasta. Työn tavoitteena on selvittää, kuinka tarroja voidaan hyödyntää graafisessa suunnittelussa ja mitä niiden avulla voi viestiä. Työssä pohditaan myös mitä tarrat voivat viestiä henkilön persoonallisuudesta sekä ympäristöstä.
Työssä perehdytään tarrojen historiaan ja niiden rooliin tämän päivän yhteiskunnassa. Tarroja hyödynnetään useissa viestintää vaativissa tilanteissa, mutta tässä opinnäytetyössä aihetta käsitellään henkilöbrändäyksen, yhteisöllisyyden sekä itseilmaisun näkökulmasta.
Työn tietopohja perustuu kirjallisuuteen, jonka lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu painotalo Niinin vastuullisuus- ja tuotepäällikköä Tiia Peltorantaa. Kirjallisten lähteiden sekä haastattelun lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan toiminnallisena osana tehtyä tarraprojektia, jossa tutkitaan tarraa henkilöbrändäyksen välineenä. Projektin kautta pohditaan, mitä tarrat voivat kertoa henkilöstä sekä mikä tekee teknisesti hyvän tarran.
Opinnäytetyö tuo esiin erilaisia tapoja tulkita ja hyödyntää tarroja visuaalisen viestinnän välineenä. Tarrat toimivat informaation välittäjinä, mutta ne ovat toisaalta myös kertakäyttöisiä painotuotteita. Tämän takia työssä pohditaan myös tarraan liittyviä eettisiä kysymyksiä kuten tarrojen luvatonta liimaamista ympäristöön sekä niistä aiheutuvaa ekologista haittaa.
Työssä käy ilmi, että voimme brändätä itseämme ja rakentaa henkilöbrändiämme käyttämällä tarraa ikään kuin käyntikorttina. Tarrojen kautta voimme kannustaa muita toimimaan, kuten äänestämään, tai tarran tarkoitus voi vain yksinkertaisesti olla saada hymy jonkun huulille.
Työssä perehdytään tarrojen historiaan ja niiden rooliin tämän päivän yhteiskunnassa. Tarroja hyödynnetään useissa viestintää vaativissa tilanteissa, mutta tässä opinnäytetyössä aihetta käsitellään henkilöbrändäyksen, yhteisöllisyyden sekä itseilmaisun näkökulmasta.
Työn tietopohja perustuu kirjallisuuteen, jonka lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu painotalo Niinin vastuullisuus- ja tuotepäällikköä Tiia Peltorantaa. Kirjallisten lähteiden sekä haastattelun lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan toiminnallisena osana tehtyä tarraprojektia, jossa tutkitaan tarraa henkilöbrändäyksen välineenä. Projektin kautta pohditaan, mitä tarrat voivat kertoa henkilöstä sekä mikä tekee teknisesti hyvän tarran.
Opinnäytetyö tuo esiin erilaisia tapoja tulkita ja hyödyntää tarroja visuaalisen viestinnän välineenä. Tarrat toimivat informaation välittäjinä, mutta ne ovat toisaalta myös kertakäyttöisiä painotuotteita. Tämän takia työssä pohditaan myös tarraan liittyviä eettisiä kysymyksiä kuten tarrojen luvatonta liimaamista ympäristöön sekä niistä aiheutuvaa ekologista haittaa.
Työssä käy ilmi, että voimme brändätä itseämme ja rakentaa henkilöbrändiämme käyttämällä tarraa ikään kuin käyntikorttina. Tarrojen kautta voimme kannustaa muita toimimaan, kuten äänestämään, tai tarran tarkoitus voi vain yksinkertaisesti olla saada hymy jonkun huulille.