Mielikuvatutkimus autokorjaamoalasta perusopetuksen 9. luokan oppilaille Sastamalan alueella
Kiiski, Petri (2025)
Kiiski, Petri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069345
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää perusopetuksen 9.-luokkalaisten mielikuvia autokorjaamoalasta ja opiskelusta automekaanikon ammattiin. Tutkimus tehtiin SASKY koulutuskuntayhtymän Sastamalan toimipisteen toiminta-alueella.
Tavoitteena oli saatujen tulosten perusteella kehittää ammatillisten opintojen käytäntöjä oppilaitoksen tiedotusta ja markkinointia sekä työelämäyhteistyötä.
Tietoa kerättiin 9.-luokkalaisille sekä Sasky Vammalan ammattikoulussa automekaanikon perustutkintoa suorittaville 1. ja 2. vuoden opiskelijoille suunnatulla lomakekyselyllä. Saatuja tietoja verrattiin sekä keskenään että työelämän edustajien havaintojen ja mielipiteiden kanssa.
Lomakekysely perusopetuksen 9.-luokkalaisille järjestettiin tutustumispäivän yhteydessä heidän vieraillessaan oppilaitoksessa. Kyselyyn vastaajia oli Sastamalan, Nokian, Huittisten, Punkalaitumen ja Lavian yläkouluista. Automekaanikoksi opiskeleville sama lomakekysely järjestettiin ryhmittäin koulupäivän aikana.
Tuloksista selviää, että autokorjaamoalan ja automekaanikon ammattiin opiskelun vetovoima on juuri tällä hetkellä hyvä ja suosio on kasvanut muutaman vuoden takaisesta taantumasta. Autojen sähköistyminen ei näytä lisäävän nuorten itsensä kiinnostusta ammattiin. Selkeimpiä mielikuvat alasta ovat ammatista ja sen opiskelusta heillä, jotka ovat jo hakuvaiheessa erityisesti kiinnostuneita autotekniikasta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää markkinoinnissa sekä siihen liittyvässä työelämäyhteistyössä. Tulevaisuuden haasteena automekaanikon koulutuksessa paikallisesti on kiristyvä kilpailu opiskelijoista, ikäluokkien pienentyessä. Tämän vuoksi hyvien ja vetovoimaa ylläpitävien käytäntöjen jatkuva kehittäminen on tarpeellista.
Avainsanat: Mielikuvatutkimus, autokorjaamoala, ajoneuvoalan perustutkinto, automekaanikko
Tavoitteena oli saatujen tulosten perusteella kehittää ammatillisten opintojen käytäntöjä oppilaitoksen tiedotusta ja markkinointia sekä työelämäyhteistyötä.
Tietoa kerättiin 9.-luokkalaisille sekä Sasky Vammalan ammattikoulussa automekaanikon perustutkintoa suorittaville 1. ja 2. vuoden opiskelijoille suunnatulla lomakekyselyllä. Saatuja tietoja verrattiin sekä keskenään että työelämän edustajien havaintojen ja mielipiteiden kanssa.
Lomakekysely perusopetuksen 9.-luokkalaisille järjestettiin tutustumispäivän yhteydessä heidän vieraillessaan oppilaitoksessa. Kyselyyn vastaajia oli Sastamalan, Nokian, Huittisten, Punkalaitumen ja Lavian yläkouluista. Automekaanikoksi opiskeleville sama lomakekysely järjestettiin ryhmittäin koulupäivän aikana.
Tuloksista selviää, että autokorjaamoalan ja automekaanikon ammattiin opiskelun vetovoima on juuri tällä hetkellä hyvä ja suosio on kasvanut muutaman vuoden takaisesta taantumasta. Autojen sähköistyminen ei näytä lisäävän nuorten itsensä kiinnostusta ammattiin. Selkeimpiä mielikuvat alasta ovat ammatista ja sen opiskelusta heillä, jotka ovat jo hakuvaiheessa erityisesti kiinnostuneita autotekniikasta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää markkinoinnissa sekä siihen liittyvässä työelämäyhteistyössä. Tulevaisuuden haasteena automekaanikon koulutuksessa paikallisesti on kiristyvä kilpailu opiskelijoista, ikäluokkien pienentyessä. Tämän vuoksi hyvien ja vetovoimaa ylläpitävien käytäntöjen jatkuva kehittäminen on tarpeellista.
Avainsanat: Mielikuvatutkimus, autokorjaamoala, ajoneuvoalan perustutkinto, automekaanikko