Terveydenhuollon digitaalisen sisäisen viestinnän tehostaminen yhteistyötahojen välillä
Siuro, Päivi; Räihä, Miiro (2025)
Siuro, Päivi
Räihä, Miiro
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069528
Tiivistelmä
Tehokkaan digitaalisen sisäisen viestinnän avulla voidaan tehostaa terveydenhuollon organisaation suorituskykyä. Tämän tutkimuksellisena kehittämistyönä toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata digitaalisen viestinnän tilaa yhteistyötahojen välillä, viestintäkanavia ja niiden toimivuutta. Tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli kvantitatiivisen kyselyn avulla kuvata työntekijöiden käsityksiä digitaalisen viestinnän tilasta ja ongelmista ilmiön ymmärtämiseksi. Kehittämisosuuden tarkoituksena oli tutkimuskirjallisuudesta ja verkkokyselyn aineistosta saadun tiedon kehittäminen tehokkaaksi toimintatavaksi ja viestintäkanavaksi työpajan avulla.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen vaihe toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja kehittämisvaihe työpajatoimintana. Tutkimusaineisto kerättiin anonyymisti Webropol-verkkokyselyllä toukokuussa 2024, jolloin kyselyyn vastasi 34 ESH-potilastietojärjestelmien vastuuhenkilöä. Kyselyn pohjalta viestinnän laatua pidettiin yleisellä tasolla kohtalaisen hyvänä, mutta parannusta haluttiin viestinnän vaikutusmahdollisuuksiin ja viestintäkanavien käyttökokemukseen. Käytössä olevat viestintäkanavat olivat kohtuullisen hyvin tiedossa. Sähköpostin käyttö viestintävälineenä oli suosittua ja se koettiin tehokkaimmaksi sisäisen viestinnän välineeksi. Aiemmat tutkimukset tukevat kyselymme tuloksia, jotka osoittavat, että sähköposti on suosittu sisäisen viestinnän kanava.
Kehittämistoimenpide-ehdotuksena nousi ICT-päivitysten muistutusviestien aikataulujen ajoittamisen uudelleen arviointi sekä Pulssi-intranetin häiriöpäivitysten näkyvyyden parantaminen sijainnin parantamisella ja päivitysten huomiokentän määräaikaisella kiinnittämisellä näkyvästi. Viestien priorisointi, kohdentaminen ja jakelulistojen päivittäminen olivat keskeisiä toimenpide-ehdotuksia. This research-based development thesis focused on enhancing digital internal communication in specialized healthcare. The aim was to examine the current state of communication and the functionality of digital communication channels between partner organizations.
The data were collected through a quantitative Webropol survey in May 2024, with 34 respondents responsible for patient information systems. The results indicated that communication quality was seen as moderately good, but improvements were needed in user experience and the ability to influence communication. Email was identified as the most effective and widely used internal communication channel.
Based on the results and research literature, development actions were proposed to improve message visibility, scheduling, targeting, and channel usability. A workshop was used to co-develop practical solutions.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen vaihe toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja kehittämisvaihe työpajatoimintana. Tutkimusaineisto kerättiin anonyymisti Webropol-verkkokyselyllä toukokuussa 2024, jolloin kyselyyn vastasi 34 ESH-potilastietojärjestelmien vastuuhenkilöä. Kyselyn pohjalta viestinnän laatua pidettiin yleisellä tasolla kohtalaisen hyvänä, mutta parannusta haluttiin viestinnän vaikutusmahdollisuuksiin ja viestintäkanavien käyttökokemukseen. Käytössä olevat viestintäkanavat olivat kohtuullisen hyvin tiedossa. Sähköpostin käyttö viestintävälineenä oli suosittua ja se koettiin tehokkaimmaksi sisäisen viestinnän välineeksi. Aiemmat tutkimukset tukevat kyselymme tuloksia, jotka osoittavat, että sähköposti on suosittu sisäisen viestinnän kanava.
Kehittämistoimenpide-ehdotuksena nousi ICT-päivitysten muistutusviestien aikataulujen ajoittamisen uudelleen arviointi sekä Pulssi-intranetin häiriöpäivitysten näkyvyyden parantaminen sijainnin parantamisella ja päivitysten huomiokentän määräaikaisella kiinnittämisellä näkyvästi. Viestien priorisointi, kohdentaminen ja jakelulistojen päivittäminen olivat keskeisiä toimenpide-ehdotuksia.
The data were collected through a quantitative Webropol survey in May 2024, with 34 respondents responsible for patient information systems. The results indicated that communication quality was seen as moderately good, but improvements were needed in user experience and the ability to influence communication. Email was identified as the most effective and widely used internal communication channel.
Based on the results and research literature, development actions were proposed to improve message visibility, scheduling, targeting, and channel usability. A workshop was used to co-develop practical solutions.