Find Your Flow! : itsetuntemusta vahvistava ryhmätoiminta Queendomin 15–19-vuotiaille nuorille
Kotisalo, Veera; Viisvirta, Vilja (2025)
Kotisalo, Veera
Viisvirta, Vilja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069473
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin itsetuntemukseen liittyvä ryhmätoiminta. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä yhteistyökumppanin Helsingin Nuorten Naisten Kristillisen Yhdistyksen Queendomin kanssa. Ryhmätoiminnan tavoitteena oli lisätä nuorten tietoisuutta itsetuntemuksesta ja sen tärkeydestä sekä pyrkiä kehittämään nuorten itsetuntemusta.
Toiminnallisen opinnäytetyön vaiheisiin kuului tietoperustan kokoaminen sekä ohjatun ryhmätoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Ryhmätoiminnasta muodostui kolmen kerran kokonaisuus, joka toteutettiin Queendomin tiloissa. Ohjattu ryhmätoiminta koostui yhteisistä harjoitteista ja keskusteluista. Ryhmä koottiin opinnäytetyön ryhmätoimintaa varten. Ryhmä oli suljettu luottamuksellisuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi.
Ohjatun ryhmätoiminnan tarve ja ajankohtaisuus perustuu nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen. Ryhmän pyrkimys oli vahvistaa positiivista mielenterveyttä itsetuntemuksen teemojen esille tuomisella. Ryhmässä noudatettiin turvallisemman tilan periaatteita, jotta jokainen voi osallistua omana itsenään haluamallaan panoksella. Ryhmässä korostui vertaisuus ja sen kokemukset.
Lopuksi saimme palautetta nuorilta ryhmätoiminnasta luomiemme palautekyselyiden pohjalta. Palaute oli pääosin positiivista, mutta toiminnassa olisi vielä kehittämistä. Onnistuimme lisäämään tietoisuutta itsetuntemuksesta, mutta nuorten itsetuntemuksen kehittäminen vaatisi useamman kerran kokonaisuuden. Suunnittelemaamme ryhmätoimintaa voisi hyödyntää myös myöhemmin pohjana järjestettäessä itsetuntemukseen liittyvää ohjattua ryhmätoimintaa nuorille.
Toiminnallisen opinnäytetyön vaiheisiin kuului tietoperustan kokoaminen sekä ohjatun ryhmätoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Ryhmätoiminnasta muodostui kolmen kerran kokonaisuus, joka toteutettiin Queendomin tiloissa. Ohjattu ryhmätoiminta koostui yhteisistä harjoitteista ja keskusteluista. Ryhmä koottiin opinnäytetyön ryhmätoimintaa varten. Ryhmä oli suljettu luottamuksellisuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi.
Ohjatun ryhmätoiminnan tarve ja ajankohtaisuus perustuu nuorten mielenterveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen. Ryhmän pyrkimys oli vahvistaa positiivista mielenterveyttä itsetuntemuksen teemojen esille tuomisella. Ryhmässä noudatettiin turvallisemman tilan periaatteita, jotta jokainen voi osallistua omana itsenään haluamallaan panoksella. Ryhmässä korostui vertaisuus ja sen kokemukset.
Lopuksi saimme palautetta nuorilta ryhmätoiminnasta luomiemme palautekyselyiden pohjalta. Palaute oli pääosin positiivista, mutta toiminnassa olisi vielä kehittämistä. Onnistuimme lisäämään tietoisuutta itsetuntemuksesta, mutta nuorten itsetuntemuksen kehittäminen vaatisi useamman kerran kokonaisuuden. Suunnittelemaamme ryhmätoimintaa voisi hyödyntää myös myöhemmin pohjana järjestettäessä itsetuntemukseen liittyvää ohjattua ryhmätoimintaa nuorille.