Asiantuntijapalveluiden tuotteistaminen teknisillä aloilla
Vartiainen, Anne (2025)
Vartiainen, Anne
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089831
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona työnantajalleni hydrauliikan alan yritykselle
Koneosapalvelu Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nykyisiä
asiantuntijapalveluiden palveluprosesseja ja tätä kautta luoda
uusia tuotteistettuja ja helposti myytäviä palvelumalleja vahvasti tutkimukseen
sekä kokemukseen pohjautuvasti. Teoriapuolen tutkimusaineistoa kerättiin hyvin
monipuolisista ja erilaisista lähteistä. Taustatutkimuksen lisäksi pidettiin
vapaamuotoisia haastatteluita eri teknisillä aloilla toimivien asiantuntijoiden,
Koneosapalvelun kollegoitteni sekä myös johtajatason kanssa aiheesta.
Tutkimuksen tukena käytettiin myös palvelumuotoilun erilaisia työkaluja, kuten
value proposition canvasta sekä service blueprintiä.
Vaikka työ olikin niin sanotusti yhden yrityksen suorasta toimeksiannosta tehtävä,
lähtisin kuitenkin lähestymään asiaa myös enemmän yleisellä tasolla kaikkia
teknisiä aloja ja heidän palveluitaan ajatellen ja toimintaa tutkien.
Koneosapalvelun asiantuntijat tekevät tällä hetkellä hyvin paljon vianselvitystyötä,
asiakasneuvontaa sekä esiselvitystyötä, joka on tähän asti ollut aina niin sanottua
goodwill-palvelua toivoen, että kauppa joskus toteutuu ja syntyneet kulut ja
menetetyt tunnit saataisiin kuitattua toteutuneesta kaupasta. Erityisesti
teollisuusasiakkaiden kohdalla Koneosapalvelu halusikin selvittää ja kehittää
avullani uuden palvelukonseptin asiantuntijapalveluille, jotta jatkossa töistä
koituneet kulut saataisiin edes osittain laskutettua. Lisäksi tuotteistus toimisi
jatkossa pohjana ja tukena yrityksen liiketoiminnan parantamiselle, myynnin
helpottamiseen sekä palveluiden jatkokehittämiseen. Työn pohjaksi perehdyttiin
teoriaan asiantuntijapalveluista ja tuotteistamisesta. Lisäksi valituille yrityksen
asiakkaille tehtiin tuotteistettuihin palvelupaketteihin liittyvä haastattelu, jossa oli
tarkoituksena kysellä suurempien teollisuusasiakkaiden mielipiteitä uusista
palvelumalleista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuusi tuotteistettua palvelupakettia, joita
Koneosapalvelu Oy voi jatkossa myydä teollisuusalan yrityksille. Näiden
jatkokehittämistä jatketaan yrityksen sisällä ja otetaan käyttöön porrastetusti.
Koneosapalvelu Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nykyisiä
asiantuntijapalveluiden palveluprosesseja ja tätä kautta luoda
uusia tuotteistettuja ja helposti myytäviä palvelumalleja vahvasti tutkimukseen
sekä kokemukseen pohjautuvasti. Teoriapuolen tutkimusaineistoa kerättiin hyvin
monipuolisista ja erilaisista lähteistä. Taustatutkimuksen lisäksi pidettiin
vapaamuotoisia haastatteluita eri teknisillä aloilla toimivien asiantuntijoiden,
Koneosapalvelun kollegoitteni sekä myös johtajatason kanssa aiheesta.
Tutkimuksen tukena käytettiin myös palvelumuotoilun erilaisia työkaluja, kuten
value proposition canvasta sekä service blueprintiä.
Vaikka työ olikin niin sanotusti yhden yrityksen suorasta toimeksiannosta tehtävä,
lähtisin kuitenkin lähestymään asiaa myös enemmän yleisellä tasolla kaikkia
teknisiä aloja ja heidän palveluitaan ajatellen ja toimintaa tutkien.
Koneosapalvelun asiantuntijat tekevät tällä hetkellä hyvin paljon vianselvitystyötä,
asiakasneuvontaa sekä esiselvitystyötä, joka on tähän asti ollut aina niin sanottua
goodwill-palvelua toivoen, että kauppa joskus toteutuu ja syntyneet kulut ja
menetetyt tunnit saataisiin kuitattua toteutuneesta kaupasta. Erityisesti
teollisuusasiakkaiden kohdalla Koneosapalvelu halusikin selvittää ja kehittää
avullani uuden palvelukonseptin asiantuntijapalveluille, jotta jatkossa töistä
koituneet kulut saataisiin edes osittain laskutettua. Lisäksi tuotteistus toimisi
jatkossa pohjana ja tukena yrityksen liiketoiminnan parantamiselle, myynnin
helpottamiseen sekä palveluiden jatkokehittämiseen. Työn pohjaksi perehdyttiin
teoriaan asiantuntijapalveluista ja tuotteistamisesta. Lisäksi valituille yrityksen
asiakkaille tehtiin tuotteistettuihin palvelupaketteihin liittyvä haastattelu, jossa oli
tarkoituksena kysellä suurempien teollisuusasiakkaiden mielipiteitä uusista
palvelumalleista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuusi tuotteistettua palvelupakettia, joita
Koneosapalvelu Oy voi jatkossa myydä teollisuusalan yrityksille. Näiden
jatkokehittämistä jatketaan yrityksen sisällä ja otetaan käyttöön porrastetusti.