Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Innostuksen liekki hallintaan : vertaistoiminnan kehittäminen Oulun seudun ADHD-yhdistyksessä

Kähkönen, Hanna (2025)

 
Avaa tiedosto
Kahkonen_Hanna.pdf (1.904Mt)
Lataukset: 


Kähkönen, Hanna
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505079701
Tiivistelmä
ADHD-oireisille vertaistuki on tärkeä voimavara arjen haasteiden ymmärtämisessä ja jaksamisen tukemisessa. Vertaistuen avulla osallistujat voivat jakaa kokemuksiaan, saada hyväksyntää ja löytää keinoja elämänhallintansa parantamiseen. Vaikka vertaistuki on tutkitusti hyödyllistä, sen järjestäminen vapaaehtoisvoimin tuo potilasjärjestöille haasteita. Oulun seudun ADHD-yhdistys järjestää vertaistukiryhmiä sekä ADHD-oireisille että heidän läheisilleen. Toiminnan haasteina ovat erityisesti vapaaehtoisten ohjaajien rekrytointi ja sitouttaminen. Ilman riittävää tukea ja rakenteita ohjaajien kuormitus voi kasvaa, mikä puolestaan voi johtaa ryhmien toiminnan keskeytymiseen.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Oulun seudun ADHD-yhdistyksen vertaistukitoimintaa ja sen johtamista. Erityisenä tavoitteena oli ymmärtää vertaistukiryhmien ohjaajien sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä löytää keinoja, joilla vapaaehtoisia voidaan motivoida ja tukea paremmin. Tutkimuskysymykset olivat: 1. Mitkä tekijät vaikuttavat vertaistukiryhmän ohjaajaksi ryhtymiseen? 2. Mitkä haasteet vaikuttavat vertaistukiryhmien ohjaamisen sujuvuuteen ja mielekkyyteen? 3. Mitkä tekijät tukevat ohjaajien motivaatiota ja jaksamista? 4. Miten vertaistukiryhmien johtamista ja toimintamalleja tulisi kehittää ohjaajien näkökulmasta?

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 nykyistä ja entistä vertaistukiryhmän ohjaajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä teema-analyysillä. Tulokset osoittivat, että ohjaajien sitoutumiseen vaikuttavat muun muassa vertaistuen merkityksellisyys, yhteisöllisyys ja toiminnan koettu hyödyllisyys, mutta haasteina ovat vapaaehtoisten kuormittuminen, ajanpuute ja toiminnan rakenteellinen epävarmuus.
Tutkimuksen perusteella Oulun seudun ADHD-yhdistyksen vertaistukitoiminnan kehittämiseksi suositellaan selkeämpiä rakenteita, parempaa perehdytystä ja ohjaajien tukemista, yhteisöllisyyden vahvistamista sekä resurssien ja toimintamallien suunnitelmallista kehittämistä. Kehittämisosiossa työstettiin yhdessä ohjaajien kanssa suosituksia toiminnan johtamiseen, ja tuloksia voidaan hyödyntää laajemmin vertaistoiminnan organisoinnissa. Kehittämistyöpajassa ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi valittiin yhteisten linjausten määrittely ohjaajien kesken sekä uusien ohjaajien tukemiseksi suunniteltu 'starttipaketti'.
 
Peer support for individuals with ADHD is a valuable resource for understanding everyday challenges and enhancing well-being. It allows participants to share experiences, receive acceptance, and develop better daily life management. However, organizing peer support on a voluntary basis poses challenges, particularly in recruiting and retaining group facilitators. Without sufficient support and clear structures, facilitator burnout can occur, risking the continuity of these groups.

The purpose of this thesis was to develop the peer support activities and leadership practices of the Oulu Region ADHD Association. The primary objective was to understand the factors influencing the commitment of peer support group facilitators and to identify ways to better motivate and support volunteers. The research questions were: 1. What factors influence a person’s decision to become a peer support group facilitator? 2. What challenges affect the smooth running and meaningfulness of peer group facilitation? 3. What factors support facilitators’ motivation and wellbeing? 4. How should peer group leadership and operational models be developed from the facilitators’ perspective?
The study was conducted as qualitative research using semi-structured thematic interviews. A total of 13 current and former peer support group facilitators participated in the interviews. The data were analyzed using data-driven thematic analysis. The results indicated that the facilitators' commitment was influenced by the significance of peer support, the sense of community, and the perceived usefulness of the activities. However, challenges included volunteer burnout, lack of time, and structural uncertainties in the operations.

Based on the findings, recommendations for improving the peer support activities of the Oulu Region ADHD Association include clearer operational structures, enhanced training and support for facilitators, strengthening the sense of community, and developing resources and operational models in a more systematic manner. The development section of this thesis included co-creating leadership recommendations with the facilitators, and the results can be applied more broadly to the organization of peer support activities. In the development workshop, the primary focus areas were defined as establishing common guidelines among facilitators and creating a 'starter kit' to support new facilitators.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste